Learning study ger lärande på djupet
Insikter som lärare får genom en så kallad learning study kan ha stor betydelse för elevernas lärande. Kunskaperna kan också överföras mellan lärare och vara till nytta för fler elever. Det visar Angelika Kullberg, som i augusti disputerar med en avhandling om kritiska aspekter inom matematikundervisningen. What is taught and what is learned. Professional insights gained and shared by teachers of mathematics, heter den.
Född 1969
i Göteborg
Disputerar
2010-08-27
vid Göteborgs universitet med avhandlingen:
What is taught and what is learned. Professional insights gained and shared by teachers of mathematics
Varför blev du intresserad av ämnet?
– Jag är lärare och har tidigare arbetat i ett projekt med det som kallas learning study. Det är en modell för att utveckla lärares undervisning i relation till vad eleverna ska lära sig. Man arbetar tillsammans och går verkligen på djupet i innehållet. En grupp lärare kan arbeta med en lektion inom ett visst moment under en hel termin. Man planerar, genomför, analyserar och omarbetar lektionen.
Vad handlar avhandlingen om?
– Den fokuserar på undervisningens betydelse för elevernas lärande i matematik.
Det handlar om kritiska aspekter, som lärare i så kallade learning studies identifierat, och som eleverna måste lära sig urskilja i förhållande till det de ska lära sig. Jag tittar på hur andra lärare kan tillämpa den här kunskapen och vilken betydelse det får för deras elevers lärande.
Vilka är de viktigaste resultaten?
– Lärarens roll i undervisningen har stor betydelse. När lärarna i min studie lyckas få med alla de kritiska aspekterna, och eleverna lyckas erfara dem, får det stora positiva konsekvenser för lärandet. När andra lärare använder resultatet av en learning study gynnas även deras elevers lärande.
De aspekter och exempel som lärarna tar fram har stor betydelse för vad eleverna har möjlighet att lära sig. Jag tycker att undervisningens betydelse för lärandet har tonats ner på senare år. Elevens eget sökande efter kunskap har satts i fokus och många lärare har tagit ett steg tillbaka. Men det är undervisningen som gör lärandet möjligt.
Vad överraskade dig?
– Det är tydligt att också eleverna på olika sätt bidrar till att de kritiska aspekterna görs synliga under lektionen, detta sker i interaktionen mellan lärare och elever.
Jag ser att de exempel som lärarna använder gör det mer eller mindre troligt att eleverna kan få syn på de kritiska aspekterna.
Vem har nytta av dina resultat?
– Alla som är intresserade av elevers lärande.