Läs- och skrivsvårigheter hos vuxenstuderande
Lärarens betydelse är oerhört viktig för personer med läs- och skrivsvårigheter. Det visarNadja Carlsson i sin avhandling I kamp med skriftspråket. Vuxenstuderande med läs- ochskrivsvårigheter i ett livsvärldsperspektiv .
– Genom ett respektfullt, stödjande och uppmuntrande bemötande kan de studerande få kraftatt ta sig över trösklarna som studierna innebär, säger hon.
Disputerade 2011-06-10
vid Göteborgs universitet
Läs abstract och ladda ner avhandlingen nedan
I kamp med skriftspråket. Vuxenstuderande med läs- och skrivsvårigheter i ett livsvärldsperspektiv
Varför blev du intresserad av ämnet?
– Som gymnasielärare i svenska blev jag helt ställd av att en av mina elever var så duktig i detmuntliga men inte alls kunde skriva. Efter att ha gått speciallärarutbildningen tjänstgjorde jag påheltid på Komvux och mötte där studerande med läs- och skrivsvårigheter som på olika vis hadesvårigheter med skriftspråket.
Vad handlar avhandlingen om?
– Genom att följa och samtala med ett femtiotal studerande har jag i ett livsvärldsperspektiv försöktbeskriva vilka svårigheter de studerande upplevde vid sina studier, i vilka situationer svårigheternavisade sig och vilka konsekvenser detta innebar.
Vilka är de viktigaste resultaten?
– Studier på högre nivå innebär en kamp inom tre olika spänningsfält. Det första handlar omkollisioner inom olika områden som den som automatiserat läsning och skrivning är omedveten om: att förstå abstrakta uttryck, kunna namn på personer, platser och förkortningar,kunna uttala främmande ord, kunna stava, följa anvisningar och instruktioner, fylla i blanketter och orientera sig i tid och rum.
Det andra handlar om kollision med den egna förmågan, när det gäller att läsa och förstå, läsa ochlära, dokumentera inlärd kunskap, vilket framför allt framkommer vid skriftliga redovisningar.Det skriftliga över huvud taget kan innebära svårigheter, framför allt kräver både läsning ochskrivning mer tid. Det handlar också om svårigheter i samband med inlärning av främmande språk.
Det tredje fältet handlar om det existentiella, att det är lätt att känna utanförskap ochannorlundaskap, att inte vara lika mycket värd som andra. Det gäller att acceptera och förlika sigmed sin funktionsnedsättning och att lära sig att bemöta den.
Vad överraskade dig?
– Framför allt var det kanske att det framkom sådana olikheter människor emellan. Genommotivation, intresse och därmed förkunskap kunde många ta sig igenom sina svårigheter och uppnåresultat i sina studier.
Vem har nytta av dina resultat?
– Eftersom så många har läs- och skrivsvårigheter borde kunskaper i detta område vara obligatoriskti lärarutbildningen och det gäller alla lärare, även de i de naturvetenskapliga ämnena, som jag dockinte fullt ut tagit med i min undersökning. Skriftspråket finns emellertid också här.