Hoppa till sidinnehåll
Bubblare

Läraruppdraget – att skapa en medmänniska

Publicerad:2014-01-21
Uppdaterad:2015-05-10
John Miller
Skribent:John Miller
Rita Nordström
Rita Nordström-Lytz

Född 1955, i Övermark i Finland.

Disputerade 2013-10-04
vid Åbo akademi.

 

Avhandling

Att möta den andra. Det pedagogiska uppdraget i ljuset av Martin Bubers dialogfilosofi

Vad innebär läraruppdraget? Rita Nordström-Lytz belyser läraren dubbla uppdrag, att ge eleverna möjlighet att ta till sig kunskap, och att främja elevernas människoblivande, utifrån Martin Bubers dialogfilosofi.

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Jag är ganska ny i forskarvärlden och har hela mitt yrkesliv arbetat som klasslärare årskurs 1-6. Jag har funderat mycket på lärarens uppdrag, att främja kunskap men också att fostra eleven till samhällsmedborgare. När jag läste filosofi och Martin Buber på nittiotalet växte en insikt fram, utifrån min erfarenhet som lärare.

– Människan blir människa tillsammans med andra, i en gemenskap. Så jag ville titta på hur man kan använda Martin Bubers dubbla perspektiv Du-Jag och Du-och Det när det gäller hur lärarens uppdrag utförs i praktiken.

Vad handlar avhandlingen om?

– Det är en filosofisk litteraturstudie där jag undersöker det dubbla läraruppdraget. Vi lever i en värld där ekonomiska krav på lönsamhet, mätbarhet och effektivitet gör sitt intrång i skolan. Lärarens uppgift begränsas då lätt till det ena uppdraget, att enbart främja kunskapsutvecklingen. Jag har dels tittat på vad lärarprofessionslitteratur säger om lärarens uppdrag, dels tittat på Martin Bubers egna texter och hur han har tolkats som tysk filosof/pedagog i Norden, USA och Tyskland.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Att läraruppdragets dubbla ansvar verkligen betonas i lärarprofessionslitteraturen. Å ena sidan kunskapsuppdraget, och å andra sidan ett moraliskt-etiskt ansvarsuppdrag, att främja människoblivandet. Däremot är det inte så uttalat vad det moraliskt-etiska uppdraget innebär. Martin Bubers dubbla perspektiv är dock användbart; Hans ”Jag-Det” är relationen till kunskapen, hans ”Jag-Du” är relationen till ett annat Jag, alltså lärare-elev-relationen.

– Det handlar om att möta den andra, att vara genuint intresserad av vad den andra står för när det gäller värderingar, livsval, undringar. Det är när det sker ett genuint möte som vi, både lärare och elev, kan bli påverkade i grunden, ett möte som skakar om oss och förändrar oss på djupet, vilket kan inkludera kunskap.

– Det är viktigt att betona det dubbla ansvaret i en tid där fokus ligger på mätbara resultat. Det håller på att ske något inom kunskapsinstitutionerna idag som gör att lärarna blir väldigt pressade, och riskerar att helt tappa den andra delen av läraruppdraget. En Jag-Du-relation mellan lärare och elev tenderar att öka lärandet hos eleven. När eleven upplever att de verkligen blir lyssnade på påverkar elevens lärande positivt. Det visar kvantitativa, internationella forskningsstudier.

Vad överraskade dig?

– Att lärarprofessionslitteraturen verkligen lyfte lärarens dubbla uppdrag. Att läraren ska vara en närvarande medmänniska. Jag hade nästan varit lite rädd när jag började skriva min avhandling för att den andra sidan av uppdraget var borttappat i litteraturen, men det lyfts alltså fram som något viktigt och värdefullt.

Vem har nytta av dina resultat?

– Alla som är inkopplade på skola och utbildning, politiker och pedagoger. En påminnelse om att lärarens andra uppdrag, det medmänskliga uppdraget inte får tappas bort, att det är något grundläggande viktigt för eleven.

Hanna Nolin

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolbibliotek

Välkommen till Skolportens konferens för dig som leder eller arbetar i Skolbibliotek! Delta på plats i Stockholm eller digitalt via webbkonferensen. Ta del av den senaste forskningen och utvecklas i din yrkesroll. Missa inte att boka till bästa pris redan idag!
Läs mer och boka
Åk F–Vux
6–7 maj 2025

Högläsning i förskolan

I den här kursen med kursledare Ann S. Pihlgren får du handfast information om hur högläsningsstunderna kan bli så språkutvecklande som möjligt, och ett viktigt nav som förskolans undervisning kan kretsa runt. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr ex. moms!
Läs mer och boka
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev