Lärarna har haft stor påverkan på historieundervisningen
I sin doktorsavhandling ”History in the Service of Mankind: International Guidelines and History Education in Upper Secondary Schools in Sweden, 1927-2002” visar Thomas Nygren att svenska elever har ett stort intresse av internationell historia även om styrdokument tryckt på andra punkter och att lärarkåren betytt mycket för utvecklingen av historieundervisningen.
Född 1972
i Järfälla
Disputerade
2011-06-10
vid Umeå universitet
Läs abstract och ladda ner avhandlingen nedan
History in the Service of Mankind: International Guidelines and History Education in Upper Secondary Schools in Sweden, 1927-2002
Varför blev du intresserad av ämnet?
– Ämnet jag studerat ser jag som intressant eftersom olika sätt att undervisa i historia är intressant, för mig som lärare och som kunskapsteoretiskt och praktiskt fenomen.
– Dessutom är jag mycket intresserad av samtidshistoria. Vad eleverna fått med sig från undervisningen i historia vid olika tider i en allt mer global värld är högintressant.
Vad handlar avhandlingen om?
– Hur intresserade svenska elever har varit av internationell historia och hur mycket fokushistorieundervisningen har lagt på detta. Om historieundervisningen har gått i samklang med, eller skiljt sig,från internationella riktlinjer.
Vilka är de viktigaste resultaten?
– Viktigaste och till viss del överraskande resultat var att implementering är mycket mer än en top-down process. Att svenska elever tidigt främst orienterade sig emot världshistoria och att det fanns ett så stort internationellt intresse för historieundervisning.
Vad överraskade dig?
– Att implementering är mycket mer än en top-down process och att svenska lärare var så delaktiga i förändringen av historieundervisningen.
Vem har nytta av dina resultat?
– Resultaten är intressanta för lärare och forskare i en värld där skolan och historieämnet används och använts för olika syften.