Lärarens arbetssätt avgörande för elevers sätt att tala om texter
Född 1962 i Pajala
Disputerade 2015-06-15
vid Stockholms universitet
Att samtala om texter: från träteknik och svetsteori till antikens myter: Textsamtalets möjligheter som närmaste zon för läsutveckling i en klass på gymnasiets industritekniska program
Det är stor skillnad på elevers sätt att tala om texter i olika ämnen på industritekniska programmet, visar Pia Viséns forskning. Skillnaden beror i högre grad på lärarens arbetssätt än på de specifika ämnenas innehåll.
Varför blev du intresserad av ämnet?
– Eftersom läsande är så centralt för hur elever lyckas i skolan.
Vad handlar avhandlingen om?
– Jag har följt en klass på industriprogrammet i tre olika ämnen och sett hur lärare arbetar för att stötta elevernas läsande. Jag har undersökt textsamtal, hur elever och lärare tillsammans uttrycker sig kring texten, vad textsamtalet innehåller, vad man tar upp i texten och hur man tar upp det.
Vilka är de viktigaste resultaten?
– Att det spelar en stor roll hur läraren arbetar med textsamtal i de ämnesspecifika texterna. Eleverna uttrycker sig väldigt olika i samtalen i relation till texten. De visar en större eller mindre rörlighet i relation till texten och bygger upp mer eller mindre tydliga samband med texten beroende på hur läraren arbetar med läsningen och samtalet.
– I ett ämne fick eleverna läsa en lång text enskilt och det ställdes ett antal kontrollfrågor efteråt. Där tycktes det som att den förståelse för texten som eleverna uttryckte och utvecklade var begränsad och snäv. I ett annat ämne läste eleverna först gemensamt och förberedde sig noga för både genren och innehållet i texten, och sedan gjorde de en egen omläsning enskilt utifrån ett antal öppna frågor. Slutligen samtalade de om texten. I det ämnet uttryckte och utvecklade eleverna en mer vid och djup förståelse för texten.
Vad överraskade dig?
– Att det var så stor skillnad i hur eleverna uttryckte sig i samtalen om texten i de olika ämnena. Det har inte så mycket med ämnet i sig att göra utan mer med lärarens arbetssätt.
Vem har nytta av dina resultat?
– Lärare som undervisar på olika yrkesprogram har nytta av avhandlingen för att få en förståelse för hur läsande och samtal kan organiseras för att eleverna ska klara sig på gymnasiet.