Läraren viktig för utsatta barn
Relationer till lärare är särskilt viktiga för ekonomiskt utsatta barn. Samtidigt är ofta de barnensrelation svagare till både lärare och föräldrar, än barn från mer välbärgade hem. Det visar Elin Olsson i avhandlingen ”Social Relations in Youth: Determinants and Consequences ofRelations to Parents, Teachers, and Peers”.
Född 1980
i Stockholm
Disputerade
2011-06-01
vid Stockholms universitet
Läs abstract och ladda ner avhandlingen nedan
Social relations in youth. Determinants and consequences of relations to parents, teachers, and peers.
Varför blev du intresserad av ämnet?
– Jag tycker att det är särskilt viktigt att beskriva och undersöka barns och ungas levnadsvillkoreftersom deras möjlighet att göra sin röst hörd ofta är mindre än vuxnas. Eftersom sociala relationerär en central dimension av deras välfärd så tyckte jag att det var ett bra tema för min avhandling.
Vad handlar avhandlingen om?
– Avhandlingen handlar om barns relationer med föräldrar, lärare och jämnåriga. Jag tittar både påvad som påverkar deras relationer samt vad relationerna har för konsekvenser, till exempel i form avskolprestationer och psykiskt välbefinnande.
Vilka är de viktigaste resultaten?
– Ett viktigt resultat är att ekonomiskt utsatta barn har svagare relationer med föräldrar, lärare ochjämnåriga. Ett annat viktigt resultat är att relationer med lärare är speciellt viktiga för utsatta barnsskolprestationer och psykiska välbefinnande.
Vad överraskade dig?
– Att ekonomiska resurser har en sådan betydelse för svenska barns sociala relationer, trots attsvenska barns ekonomiska situation och sociala relationer internationellt sett är goda.
Vem har nytta av dina resultat?
– Förhoppningsvis kan avhandlingen bidra till ett större fokus på och mer forskning kring vad sompåverkar barns sociala relationer och på hur ojämlikheten mellan barn ser ut.