Hoppa till sidinnehåll
Intervju

Lärande erfarenheter i arbetslivet

Publicerad:2015-02-16
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf
Marie Gunnarsson
Marie Gunnarsson

Född 1980
i Ronneby

Disputerade 2014-11-28
vid Linnéuniversitetet

Avhandling

Lärande i arbetslivets övergångar

De osäkra villkoren i arbetslivet utvecklar ett lärande i att hantera snabba omställningar. Människors reaktioner över att bli uppsagd eller få stanna kvar när företaget drar ned är därför långt från givna, visar Marie Gunnarssons avhandling.

Varför blev du intresserad av ämnet?

– I mitt arbete som socialsekreterare mötte jag ibland människor som förlorat sina jobb. Det var väldigt tydligt hur olika människor hanterade detta, vissa tog det med ro medan andra upplevde det som ett trauma. Jag tänkte att detta måste handla om någon form av lärande kring hur vi hanterar omställningar i livet.

Vad handlar avhandlingen om?

– Om hur människor förhåller sig till förändringar i arbetslivet. Jag har intervjuat 12 personer vid två olika tillfällen med två års mellanrum. De arbetade alla på ett företag inom verkstadsindustrin där ungefär 200 av 800 anställda blev uppsagda. Bland de intervjuade fanns både de som fick stanna och de som blev uppsagda. Utifrån ganska öppna frågeställningar har personerna berättat hur de uppfattat och hanterat förändringarna.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Att människors reaktioner vid arbetsomställningar inte nödvändigtvis är kopplade till huruvida de blir uppsagda eller får vara kvar. Jag fann ett antal olika strategier som återkom i båda grupperna. De som nervöst höll andan och bet ihop eller förkovrade sig för att skaffa sig fler meriter hade alla en syn på sig själva som mindre anställningsbara. En annan strategi var att vända ryggen åt arbetslivet, ta tillfället i akt och exempelvis ägna tid åt familjen i fast förvissning om att det förr eller senare dyker upp något nytt. En person kommenterar det hela med något i stil med ”jag har blivit uppsagd tio gånger men har lika många gånger också fått ett nytt jobb”. Slutsatsen är att osäkerheten i dagens arbetsliv kräver och utvecklar en form av kompetens i att hantera förändringar. Arbetslivets övergångar kan ses som en lärsituation samtidigt ställer osäkerheten väldigt höga krav på människor.

Vad överraskade dig?

– Att människor var så förstående mot företagets beslut. Ingen var arg eller bitter, istället berömde de företagsledningen för att de skött neddragningen på ett bra sätt. Men detta kan också vittna om en rädsla för att kritisera och därmed göra sig mindre anställningsbar.

Vem har nytta av dina resultat?

– Företagsledningar men också yrkesgrupper som möter människor som förlorat jobbet. Människors reaktioner kan inte givet kopplas till situation, utan verkar också ha att göra med deras syn på sin egen anställningsbarhet.

Susanne Sawander

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Fritidshem

Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari–4 mars. Läs mer och boka via skolporten.se!
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025

Arbeta mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan

NY KURS HOS SKOLPORTEN! En kurs för lärare och övrig personal i grundskolan som behandlar hedersrelaterat våld och förtryck i skolsammanhang. Du lär dig att identifiera hedersrelaterade beteenden, arbeta förebyggande och hjälpa utsatta elever att komma ur sin situation. Kursledare är Issis Melin.
Läs mer och boka
Åk F–9
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev