Kulturskillnader kräver flexibla lärare
Lärare som undervisar i heterogena grupper måste anpassa undervisningen till att eleverna harolika kulturell bakgrund. Det konstaterar Jan Horck i sin avhandling Meeting diversities in maritimeeducation. A blend from World Maritime University.
Född 1945i Karlsborgs fästning
Disputerade 2010-09-24
vid Malmö högskola med avhandlingen:
Meeting diversities in maritime education. A blend from World Maritime University
Varför blev du intresserad av ämnet?
Jag har själv ofta befunnit mig i situationer där den kulturella bakgrunden har stor betydelse, närjag seglat i handelsflottan, stått i klassrummet och så vidare. Jag har sett att det kan bli orättvisor omman inte tar hänsyn till elevernas bakgrund. Det handlar om kultur, kön och religion, men också omifall man är sjöfarare eller akademiker.
Vad handlar avhandlingen om?
Om hur man kan få större rättvisa i betygsättningen när lärare och elever kommer från olikakulturer och om hur kulturellt medvetande i förlängningen kan bidra till färre olyckor till sjöss.
Vilka är de viktigaste resultaten?
Att lärare måste anpassa undervisningen till gruppsammansättningen. Det går inte att vara enfyrkantig plugg i ett runt hål. Men många lärare beskriver att de pratar på samma sätt till elevernaoavsett, ålder, kön, religion etc. Det är inte riktigt bra; de måste vara mer flexibla och lyhörda förmänskliga olikheter. I blandade grupper är det nödvändigt att lärarna arbetar med olika sätt attbedöma kunskap och förmåga.
Kunskaper om andra kulturer kommer inte från himlen, det måste man lära sig. Danska matroserkan behöva lära sig att arbeta under filippinskt befäl till exempel, andra behöver lära sig att ta orderav kvinnor och så vidare. Jag rekommenderar kurser i kulturell medvetenhet för både lärare ochelever.
Lärarna måste också få undervisning i pedagogik. Man bör inte tro att man bara från sin egenskolgång vet hur man hanterar blandade klasser.
Vad överraskade dig?
Att många lärare är stelbenta, inte alls följsamma mot omgivningen. En annan var att miljönutanför skolan också påverkar både elevernas och lärarnas prestationer. Om de sitter på bussen ochhör kommentarer som jävla utlänningar kan det påverka studieresultaten.
Vem har nytta av dina resultat?
Alla som är engagerade i global verksamhet.