Hoppa till sidinnehåll
Didaktik

Kroppsligt lärande ger även abstrakta kunskaper

Publicerad:2014-09-04
John Miller
Skribent:John Miller
Joacim Andersson

Född 1978
i Växjö

Disputerade 2014-03-20
vid Uppsala universitet

Avhandling

Kroppsliggörande, erfarenhet och pedagogiska processer: en undersökning av lärande av kroppstekniker

Genom det praktiska och kroppsliga lärandet tillägnar man sig också kunskaper av mer abstrakt art. Det visar Joacim Andersson som studerat ungdomar som seglar optimistjolle.

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Efter mina universitetsstudier gick jag en träbåtsbyggarutbildning. Det väckte tankar kring vad praktiskt lärande har betydelse för hur man tillägnar sig annan kunskap. Jag har alltid varit intresserad av pedagogiska frågor, ungdomsarbete och idrott så ämnet är en mix av mina intressen.

Vad handlar avhandlingen om?

– Om vilken betydelse praktisk och kroppslig kunskap har i alla pedagogiska processer. Jag har följt en grupp ungdomar som seglar optimistjolle. Jag har studerat hur de lär sig olika kroppstekniker för att manövrera båten och vilka ytterligare kunskaper som tillägnas genom detta kroppsliga lärande.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Att det i den praktiska lärprocessen också följer mer abstrakt kunskap och svåra koncept. Vi tillägnar oss helt enkelt ytterligare kunskap genom kroppslig övning. Att lära en viss styrteknik av en jolle kan i en teoretisk undervisningssituation verka simpelt.

– Men att styra på rätt sätt kräver mer än teoretisk kunskap, man måste ha ”känsla för spelet”, det vill säga ha kunskap om exempelvis väder- och vindförhållanden. Den här kunskapen byggs upp samtidigt som man övar på själva tekniken. Det finns en kontinuitet mellan ”veta att” och ”kunna hur”.

Vad överraskade dig?

– Jag måste ge en eloge till ungdomarna. Det pratas mycket om att unga i dag har svårt att koncentrera sig. Men att se en 11-åring sitta blick stilla i sin båt i över en halvtimme för att inte tappa fart, kräver minst sagt koncentration. Det här var också en tydlig situation på kopplingen mellan praktiskt och abstrakt kunskap. 11-åringen kunde konkret erfara hur den egna rörelsen påverkade båtens fart.

Vem har nytta av dina resultat?

– Jag hoppas att både forskare och praktiker kan ha nytta av dem. I skolan är det viktigt att veta att övning av praktiska och kroppsliga tekniker också leder till kunskap som man först kanske inte tänker på.

Susanne Sawander

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Fritidshem

Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari–4 mars. Läs mer och boka via skolporten.se!
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025

Arbeta mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan

NY KURS HOS SKOLPORTEN! En kurs för lärare och övrig personal i grundskolan som behandlar hedersrelaterat våld och förtryck i skolsammanhang. Du lär dig att identifiera hedersrelaterade beteenden, arbeta förebyggande och hjälpa utsatta elever att komma ur sin situation. Kursledare är Issis Melin.
Läs mer och boka
Åk F–9
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev