Hoppa till sidinnehåll
Didaktik

Kreativitet i fysikämnet med egna analogier

Publicerad: 2012-12-04
Moa Duvarci Engman
Skribent: Moa Duvarci Engman
Jesper Haglund
Jesper Haglund

Född 1973
i Köping

Disputerade 2012-11-23
vid Linköpings universitet

 

Avhandling

Analogical reasoning in science education: Connections to semantics and scientific modelling in thermodynamics

En kombination av kreativitet och tydligt fokus på ämnet blev resultatet när elever och studenter fick skapa egna analogier i fysiken. ”Det var ett imponerande resultat”, säger Jesper Haglund om sin forskning.

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Jag blev intresserad av termodynamik och värmelära innan jag började doktorera, när jag jobbade som matte- och fysiklärare. Jag såg att det fanns fina möjligheter för ämnesövergripande samarbete mellan fysik- och kemiämnena genom termodynamiken. Jag var också intresserad av hur man kan använda analogier i undervisningen.

Vad handlar avhandlingen om?

– Analogier och analogiskt tänkande är vanligt i vardagslivet. Det är också använt mer genomtänkt i skolan som sätt att införa nya termer och begrepp genom att koppla till det som elever och studenter redan vet. Det finns dock ett problem i detta, lärare och elever har inte alltid samma förförståelse. Ansatsen i avhandlingen är självgenererade analogier, vilket innebär att man ber elever och studenter att skapa sina egna analogier, snarare än att läraren ska introducera dem.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Vi bad elever i årskurs ett och fysiklärarstudenter på högskolan att komma på sina egna analogier i grupp eller i klassrumssituationen. Vi fann att de var väldigt kreativa och kom på många analogier. Lärarstudenterna fick tillfälle att ”tala fysik”. Det blev ett tydligt fokus på ämnet och de gavs tillfälle att tala om abstrakta saker mer konkret och kopplat till egna erfarenheter. Det är ovanligt att låta elever själva vrida på begreppen på det sättet i undervisningen. Jag skulle vilja se mer av det goda samtalet.

– Hos de yngre barnen kunde vi inte förvänta oss att de skulle vara drivna i grupparbete. Vi fick introducera fenomenen och de fick laborera med värme och få egna erfarenheter. De representerade dessa med hjälp av teckningar, till exempel värmen från en kokplatta. Barnen lyckades skapa många analogier, i termer av ”saker som fungerar på samma sätt”.

Vad överraskade dig?

– Att både studenter, och framför allt de yngre barnen, var så kreativa i sin förmåga att skapa analogierna. Det var ett imponerande resultat, att studenterna talade fysik och inte flamsade. Det blev fokus på ämnet. Relevansen kom med kreativiteten.

Vem har nytta av dina resultat?

– Huvudsakligen vänder sig avhandlingen mot forskarsamfundet, och då naturvetenskapsdidaktiker, men också mot mer grundläggande kognitiv psykologi. Det finns också lärdomar för lärare med inriktning mot alla åldrar eftersom vi har provat upplägget både mot årskurs ett och högskolestudenter. Det smakfulla med självgenererande analogier är att det är en genuint konstruktivistisk ansats. Vi utgår från det den lärande redan vet, där de faktiskt står i dag, utan att behöva göra några antaganden om var de står.

Gunilla Nordin

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolbibliotek

Välkommen till Skolportens konferens för dig som leder eller arbetar i Skolbibliotek! Delta på plats i Stockholm 6–7 maj eller digitalt via webbkonferensen 15 maj–5 juni. Ta del av den senaste forskningen och utvecklas i din yrkesroll. ERBJUDANDE! Bjud in rektor gratis på webbkonferensen.
Läs mer och boka
Åk F–Vux
6–7 maj

Tematiska projekt i fritidshemmet

I den här kursen som leds av Ann S. Pihlgren får du konkreta verktyg för att arbeta med tematiska projekt i fritidshemmet. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i 6 månader. Pris 749 kr ex. moms. Vi erbjuder rabatter för grupper. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Åk F–6
Dela via: 

Relaterade artiklar

Arbete med bedömning av elevers lärande i årskurs 1-3

2013-03-07
I Skolverkets stödmaterial för kunskapsbedömning i skolan beskrivs kunskapsbedömning som en pedagogisk kärnfunktion. Hur använder sig lärare med elever i de lägre årskurserna av aktuell forskning om bedömning då de utformar och utvärderar sin undervisning?

Coming of age in Dutch schools: Issues of schooling and identity

2013-03-14
I sin artikel diskuterar Yvonne Leeman och Sawitri Saharso frågor om utbildning, identitet och delaktighet i ett mångkulturellt samhälle. Författarna jämför forskningen de gjorde i Nederländerna för 30 år sedan med dagens forskning i ämnet.
Bodil Merkel
Forskning och utveckling kategorier
FoU utvecklingskällor

Ämnesöverskridande projekt om hållbar utveckling

2013-02-20
Ett ämnesöverskridande projekt om hållbar utveckling stimulerade både läraren Bodil Merkel och hennes elever. "I projektet fick eleverna en större tilltro till möjligheten att påverka sin framtid, vilket är ett av skolans uppdrag. Vi lärde oss om handledarens och lärarrollens betydelse", säger hon.

The Political Voice of Young Citizens. Educational conditions for political conversation – school and social media

2012-07-15
Tack vare digitala medier har nya plattformar för det politiska samtalet uppstått. Erik Andersson skriver i sin artikel "The Political Voice of Young Citizens. Educational conditions for political conversation – school and social media" om var, när och hur den politiska diskussionen tar plats.
Forskning och utveckling kategorier
FoU tidskrift källor

Using the Infant/Toddler Environment Rating Scale for examining the quality of care for infants and toddlers in Norwegian day care centers

2012-11-28
Är ITERS-R ett användbart redskap för att mäta kvaliteten på barnomsorgen för små barn i norska förskolor? Det undersöker Anne-Grethe Baustad i en artikel.
Nyhetskategorier

"Miljöpartiet i symbios med skolindustrin"

2013-06-04
John Bauer-skolornas försäljning eller nedläggning i förra veckan har satt fokus – faktiskt även i den brittiska debatten – på den absurda bolagiseringen av den svenska friskolesektorn, skriver Torsten Kälvemark på Aftonbladet Kultur.
Monica Seittu

Samarbete med företag väckte elevernas intresse för ingenjörsyrket

2013-06-13
Experiment med tryckluft och besök i en gruva. Projektet med att ta fram en mejselhammare i samarbete med ett industriföretag ökade elevernas intresse för naturvetenskapliga och tekniska yrken.
Malin Adriansson

Att arbeta med åtgärdsprogram

2012-02-28
Om ett åtgärdsprogram ska falla väl ut krävs en nära relation med både elev och föräldrar. Utformningen av undervisningen har också betydelse för skolprestationen. Det visar Malin Adriansson i sin kartläggning av högstadielärares arbete med åtgärdsprogram.

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev

Prenumerera på Skolportens nyhetsbrev!

Vi ger ut kostnadsfria nyhetsbrev dagligen, veckovis och månadsvis. Breven sammanfattar nyheter och forskning inom olika områden.