Konventionaliserade uttryck utmaning för andraspråksinlärare
Startåldern för andraspråkinlärning är en viktig faktor för användningen av flerordsuttryck.Det visar Julia Prentice i sin avhandling På rak sak. Om idiomatiska, figurativa ochkonventionaliserade flerordsuttryck bland ungdomar i flerspråkiga miljöer .
Född
1977i
Hannover Tyskland
Disputerade
2010-09-10
vid Göteborgs Universitet med avhandlingen:
På rak sak. Om ordförbindelser och konventionaliserade uttryck bland unga språkbrukare i flerspråkiga miljöer.
Varför blev du intresserad av ämnet?
Jag är tyskspråkig från början och har lärt mig svenska som andraspråk. Idiomatiska uttryck ärnågot som man ofta har problem med när man lär sig ett nytt språk och det är svårt att få hjälp avordböcker eftersom det inte alltid finns bra översättningar av uttrycken.
Vad handlar avhandlingen om?
På vilka sätt gymnasieelever i flerspråkiga miljöer avviker från det etablerade bruket av svenskakonventionaliserade uttryck, hur de använder metaforiska ordkombinationer i skrivna texter och hurde behärskar ett femtiotal svenska konventionaliserade uttryck.
Vilka är de viktigaste resultaten?
Att det finns signifikanta skillnader i behärskning mellan ungdomar med svenska som modersmåloch avancerade andraspråksinlärare med en tidig startålder för inlärningen. Jag kunde se attandraspråksinlärare inte enbart gör avvikelser i form, som att använda fel ord eller utelämna ett ordi ett uttryck. Ibland väljer de ord som gör att det blir fel även i betydelse. Jag spelade in när någraelever skulle analysera kärleksdikter, och en tjej tyckte att dikterna var erotiska. En annan tjej höllinte med, enligt henne var dikterna värsta barnleken. Den etablerade betydelsen för barnlek är attdet handlar om en uppgift som är enkel att lösa, men i det här sammanhanget använde hon uttrycketi betydelsen att dikterna var oskyldiga.
Vad överraskade dig?
Att det inte nödvändigtvis är huvudordet i en fras som de här ungdomarna associerar med ett annatuttryck och som på så sätt leder till sammanblandningar av flera uttryck. De kunde även associeramellan olika formord, som exempelvis ordet upp, som inte är det ord som mest kännetecknar ettuttryck.
Vem har nytta av dina resultat?
Både den fortsatta forskningen och undervisningen. Det är viktigt att göra inlärarna medvetna omatt det finns fraser som är lika i form eller betydelse och samtidigt visa på skillnaderna mellan dem.