Hoppa till sidinnehåll
Friskola

Konkurrens skapar konflikt

Publicerad:2011-05-02
Uppdaterad:2012-03-27
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

Kommuner använder olika strategier för att hantera konkurrensen från de fristående skolorna.Jon Nyhlén har i sin avhandling Styrideal och Konflikt – Om friskoleetablering i tre norrländskakommuner tittat på tre vänsterstyrda kommuner där olika styrideal framträder. Han konstaterar attmest konflikter uppstår i den kommun som styr utifrån ett konkurrenstänk.

Jon Nyhlén

Född 1978
i Sundsvall

Disputerade
2011-04-01

vid Mittuniversitetet

Läs abstract och ladda ned avhandlingen nedan

Avhandling

Styrideal och Konflikt – Om friskoleetablering i tre norrländska kommuner Forskning finansierats: Genom fakultetsmedel

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Det finns olika anledningar till det. En är att skolan är ett intressant ämne som är relativtoutforskat för statsvetare. Det föll sig naturligt att titta på friskolesystem, eftersomanslagsstyrning är ett kraftigt styrmedel.

Vad handlar avhandlingen om?

– Om hur kommuner styr friskolor, vilka strategier de använder och hur det påverkar relationenmellan aktörerna. Jag har identifierat tre olika styrideal mellan kommuner och friskolor i trekommuner: en hierarkisk modell, en marknadsmodell och en nätverksmodell. I den hierarkiskamodellen kontrollerar kommunen verksamheten, i nätverksmodellen bygger relationen på samarbeteoch i marknadsmodellen konkurrerar kommunen med friskolorna.
– De tre kommuner som ingår i studien är Sundsvall som styr friskolor utifrån en hierarkisk modellmed fokus på kontroll, Umeå som har en samverkansstrategi och Gävle som använder konkurrenssom ett sätt att minska marknaden för friskolorna.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Genom de tre styridealen framträder tre olika handlingsstrategier. Den högsta graden avkonflikt mellan friskolor och kommun finns i Gävle som styr utifrån marknadsmodellen ochsom valt att konkurrera med friskolorna. Lägst grad av konflikt har Umeå som använder sig avnätverksmodellen. Sundsvall, med det hierarkiska styridealet, hamnar mitt emellan.
– Mina respondenter, oavsett kommun och oavsett vilket styrideal de representerar, vittnar om attdet positiva med friskolor är att de har tvingat de kommunala skolorna att vända blicken inåt ochtitta på vad som är deras styrkor respektive svagheter. Det fanns inte innan.
– Jag kunde även se att kommunerna har ett större handlingsutrymme att styra och kontrollerafriskolorna än de tror. När det gäller etableringsfasen har kommunerna begränsat inflytande men närfriskolan är etablerad kan man agera på många sätt.

Vad överraskade dig?

– Jag trodde att jag skulle möta större mångfald av skolor bland friskolorna. Men utbudet har mindrevariation än vad jag skulle tro.

Vem har nytta av dina resultat?

– Jag hoppas att skolpolitiker, skolföreträdare, rektorer och personal i friskolor kan ha nytta av dem.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Fritidshem

Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari–4 mars. Läs mer och boka via skolporten.se!
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025

Arbeta mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan

NY KURS HOS SKOLPORTEN! En kurs för lärare och övrig personal i grundskolan som behandlar hedersrelaterat våld och förtryck i skolsammanhang. Du lär dig att identifiera hedersrelaterade beteenden, arbeta förebyggande och hjälpa utsatta elever att komma ur sin situation. Kursledare är Issis Melin.
Läs mer och boka
Åk F–9
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev