Kombination av orsaker bakom dyskalkyli

Rickard Östergren
Född 1975
i Visby
Disputerade 2013-09-13
vid Linköpings universitet
Avhandling
Mathematical Learning Disability Cognitive Conditions, Development and Predictions
Varför blev du intresserad av ämnet?
– Jag är skolpsykolog i botten och är intresserad av skolan som arbetsområde. Skolan kan göra mycket förebyggande arbete när det gäller inlärningssvårigheter.Vad handlar avhandlingen om?
– Jag har undersökt underliggande förutsättningar som kan ligga till grund för att barn utvecklar specifika inlärningssvårigheter i matematik, så kallad dyskalkyli. I avhandlingen har jag har testat ett antal hypoteser om vad som, enligt tidigare forskning, kan tänkas ligga bakom dyskalkyli. – En av hypoteserna säger att inlärningssvårigheter i matematik handlar om problem med den grundläggande antalsuppfattningen. En andra hypotes handlar om problem med den exakta antalsuppfattningen. En tredje hypotes som jag har testat handlar om problem i kopplingen mellan antalsuppfattning och symbolnivå, att få ihop räkneord och siffror och förstå vad det betyder. – Den fjärde hypotesen handlar om problem med en mer generell förmåga, arbetsminnesfunktionen. Den femte och sista hypotesen, och den som får stöd i min avhandling, handlar om multipla sårbarheter i de olika systemen som kan leda fram till att man utvecklar svårigheter. Det utesluter inte att personer eller grupper kan ha en enskild sårbarhet.Vilka är de viktigaste resultaten?
– Att flera olika sårbarheter i de olika systemen kan leda fram till inlärningssvårigheter. De olika sårbarheterna kan också samverka och kompensera för varandra. Ett gott arbetsminne kan kompensera för en sämre antalsuppfattning. Det innebär att man inte blir så dålig på beräkningar som man borde ha varit med ett normalt arbetsminne.Vad överraskade dig?
– Fynden ligger i linje med den internationella litteraturen, så jag hittade inget som direkt överraskade.Vem har nytta av dina resultat?
– Det är bra om skolan får upp ögonen för att barn kan ha specifika inlärningssvårigheter kopplat till matematik. I stället för att slå bort det och skylla på en allmän låg förmåga. Om man följer barnets lärande i matematik så kan man få kunskap om vilka svårigheter barnet brottas med. För barn med matematiksvårigheter ger det generellt bra effekt att ha en tydlig instruktion och att använda visuella hjälpmedel. Åsa LassonRelaterade länkar

Stockholm
Svenska för högstadiet och gymnasiet
Ta del av föreläsningar om aktuell forskning och praktiska exempel som fördjupar din ämneskompetens som svensklärare. Delta på plats i Stockholm 29–30 januari eller på webbkonferensen 5 februari–5 mars. Missa inte att boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux 29–30 jan 2026
Tematiska projekt i fritidshemmet
I den här kursen som leds av Ann S. Pihlgren får du konkreta verktyg för att arbeta med tematiska projekt i fritidshemmet. Flexibel start, tillgång i 6 månader med avslutande kursintyg. Pris 749 kr ex. moms. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Åk F–6 

