Kartläggning av elevers syn på pris och miljökostnader
Född 1975
Bor i Danderyd
Disputerade 2017-12-01
vid Stockholms universitet
Exploring changes of conceptions, values and beliefs concerning the environment: A longitudinal study of upper secondary school students in business and economics education
Hur ser elever på gymnasiets ekonomiprogram på sambandet mellan pris och miljö? Det har Caroline Ignell forskat om i sin avhandling.
Varför blev du intresserad av ämnet?
– Av två orsaker. Jag har läst geografi där miljöfrågan är rätt central, särskilt i kultur- och samhällsgeografin. När jag sedan började undervisa blev jag intresserad av hur eleverna tänker kring de här frågorna.
Vad handlar avhandlingen om?
– Om hur gymnasieelever på ekonomiprogrammet tänker kring miljöaspekter i prissättning, vad de har för föreställningar om ekonomi och miljö och hur föreställningarna förändras över tid. För att få reda på det har jag följt samma individer under två år. Båda åren gjorde jag en enkät på hösten och 15-16 djupintervjuer på våren. Då fokuserade jag mest på prisförståelse och synen på hur pris borde se ut och om det borde inkludera miljökostnader.
Vilka är de viktigaste resultaten?
– Jag har frågat eleverna om hur de ser på vad pris är och vad det borde vara för en rad vardagsnära varor som hamburgare, vatten på flaska, resor med tåg och flyg, datorer och jeans. När de pratar om hur ett pris är så pratar de om produktionssidan och att det är där miljökostnaderna uppstår. När de däremot resonerar om vad priset bör vara så tänker de mer på efterfrågesidan, att konsumentens preferenser för olika varor och insikt om miljöpåverkan påverkar priset. Vissa varors pris förknippas också mer med miljökostnader än vad andra varors pris gör.
– Vi vill jobba ämnesintegrerat i skolan och avhandlingen visar en potential att koppla ekonomiämnet till miljöfrågan och naturkunskapen.
Vad överraskade dig?
– Att eleverna så påtagligt föreställer sig att det är produktionen, utbudet, som styr priset.
Vem har nytta av dina resultat?
– Särskilt ämneslärare inom ekonomi och samhällsvetenskap, men även geografilärare och historielärare. Dessutom utbildare, lärarstudenter, samt de som författar styrdokument och skriver läroplaner och kursmål. Elevers föreställningar påverkar lärprocessen och därför är det viktigt att veta vad eleverna tar med sig in i klassrummet för att kunna anpassa undervisningen.