”Jag stickar, därför finns jag”
Marie Koch har forskat om vad som händer när traditionella hantverksmässiga tekniker flyttas från klassrummet till det offentliga rummet i form av textil gatukonst.
Född 1949
i Danmark
Disputerade 2012-12-19
vid Åbo Akademi
Jeg strikker, derfor er jeg! Læring og identitet i uformelle læringsrum
Varför blev du intresserad av ämnet?
– Lärande och identitet i informella rum för lärande blev ett ämne som jag ville undersöka när jag först blev medveten om craftivism, eller hantverksaktivism. Jag hörde talas om aktivister som använde textila artefakter som objekt för att kommunicera med andra människor i det offentliga rummet.
– Tanken kom för mig att dessa aktivister kan skänka inspiration till området pedagogisk forskning. Aktivisterna talar till sina landsmän med vetskap om att mottagaren som tittar på artefakten kommer att förstå och uppleva budskapet tillsammans med det traditionella hantverket. Innovation, tillsammans med kunskap, lärande och kommunikation var ord som väckte min uppmärksamhet och gav mig mod att skriva ner forskningsprojektet.
Vad handlar avhandlingen om?
– Avhandlingen har två huvudsyften. Det första syftet är att undersöka hur nya värderingar och tankar kan generera nya och användbara kunskaper inom hantverksområdet. Det andra syftet är att visa på en förbisedd filosofisk och kulturell potential i ett reflekterande uttryck, som kan spegla den normativa förståelsen av hantverk.
Vilka är de viktigaste resultaten?
– Resultaten av analysen visar aktivisten som en person som aktivt deltar i en gemenskap genom att till exempel skapa glädje, förändra världens uppfattning om hållbarhet eller genom att feminisera det offentliga rummet.
– Genom att flytta hantverket över gränsen – och bort från klassrummet – blir hantverket kontextualiserat på ett nytt sätt och får en självständig ställning. På så sätt skriver avhandlingen in sig i en ny metod för att förstå och utföra traditionella hantverksmässiga tekniker.
Vad överraskade dig?
– Att göra craftivism kan beskrivas som ett slags performativitet som korsar gränserna mellan traditionella ämnen, som vi känner igen från skolan, och utbildningssystemet. Avhandlingen diskuterar en modell för nya perspektiv på lärande utanför formella rum för lärande – ett faktum som väcker frågor och förhoppningsvis kommer att inspirera och lägga ny kunskap.
Vem har nytta av dina resultat?
– Jag hoppas verkligen att yrkesverksamma inom utbildningssystemet låter sig inspireras av den nya kunskapen om motivation, driv och handling.
Gunilla Nordin