Hoppa till sidinnehåll
Internationellt

”Jag stickar, därför finns jag”

Publicerad: 2013-02-15
Moa Duvarci Engman
Skribent: Moa Duvarci Engman

Marie Koch har forskat om vad som händer när traditionella hantverksmässiga tekniker flyttas från klassrummet till det offentliga rummet i form av textil gatukonst.

Marie Koch
Marie Koch

Född 1949
i Danmark

Disputerade 2012-12-19
vid Åbo Akademi

 

Avhandling

Jeg strikker, derfor er jeg! Læring og identitet i uformelle læringsrum

 

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Lärande och identitet i informella rum för lärande blev ett ämne som jag ville undersöka när jag först blev medveten om craftivism, eller hantverksaktivism. Jag hörde talas om aktivister som använde textila artefakter som objekt för att kommunicera med andra människor i det offentliga rummet.

– Tanken kom för mig att dessa aktivister kan skänka inspiration till området pedagogisk forskning. Aktivisterna talar till sina landsmän med vetskap om att mottagaren som tittar på artefakten kommer att förstå och uppleva budskapet tillsammans med det traditionella hantverket. Innovation, tillsammans med kunskap, lärande och kommunikation var ord som väckte min uppmärksamhet och gav mig mod att skriva ner forskningsprojektet.

Vad handlar avhandlingen om?

– Avhandlingen har två huvudsyften. Det första syftet är att undersöka hur nya värderingar och tankar kan generera nya och användbara kunskaper inom hantverksområdet. Det andra syftet är att visa på en förbisedd filosofisk och kulturell potential i ett reflekterande uttryck, som kan spegla den normativa förståelsen av hantverk.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Resultaten av analysen visar aktivisten som en person som aktivt deltar i en gemenskap genom att till exempel skapa glädje, förändra världens uppfattning om hållbarhet eller genom att feminisera det offentliga rummet.

– Genom att flytta hantverket över gränsen – och bort från klassrummet – blir hantverket kontextualiserat på ett nytt sätt och får en självständig ställning. På så sätt skriver avhandlingen in sig i en ny metod för att förstå och utföra traditionella hantverksmässiga tekniker.

Vad överraskade dig?

– Att göra craftivism kan beskrivas som ett slags performativitet som korsar gränserna mellan traditionella ämnen, som vi känner igen från skolan, och utbildningssystemet. Avhandlingen diskuterar en modell för nya perspektiv på lärande utanför formella rum för lärande – ett faktum som väcker frågor och förhoppningsvis kommer att inspirera och lägga ny kunskap.

Vem har nytta av dina resultat?

– Jag hoppas verkligen att yrkesverksamma inom utbildningssystemet låter sig inspireras av den nya kunskapen om motivation, driv och handling.

Gunilla Nordin

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Yrkesutbildning för vuxna

Undervisar du vuxna på ett yrkesprogram? Varmt välkommen till Skolportens konferens som ger dig den senaste forskningen inom området, praktiska verktyg för undervisningen och möjligheten att utvecklas i din yrkesroll. Välj om du vill delta på plats i Stockholm 14 maj eller digitalt på webbkonferensen mellan 21 maj-11 juni.
Läs mer och boka
Vux
14 maj

Andraspråksutveckling i förskolan

I den här kursen som leds av Anniqa Sandell Ring får du konkreta verktyg för att stärka din kunskap om andraspråksutveckling i förskolan. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i 6 månader. Pris 749 kr ex. moms. Vi erbjuder rabatter för grupper. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Forskning och utveckling kategorier

Petter rappar om adhd

2013-09-29
"Rastlös, kreativ och impulsiv", rappar Petter Askergren om sig själv och sin adhd-diagnos. Kanske var det i själva verket koncentrationssvårigheterna som gjorde att Petter hade svårt att lära sig läsa och skriva. Så tänker han numera.

Video lär lärare lära ut

2013-06-05
Lärarstudenter överraskades av vad de såg när de spelat in sig själva på video under en lektion. Med videon som verktyg kan lärare bli skickligare i sin undervisning och därmed utvecklas i sin yrkesroll, visas i en aktuell avhandling i vuxnas lärande vid Linköpings universitet.

Kunskap, minne och källkritik i en digital värld

2013-08-14
Vetenskapsrådet finansierar ett nytt projekt som ska bidra till en ökad förståelse kring vad teknikutvecklingen innebär för skapande och hantering av information och kunskap. Om digital kompetens i skolan skriver Stefan Pålsson, Skolverket, i sin blogg.

Sätter vetenskapligt ljus på montessoripedagogiken

2012-11-07
Montessoriundervisning ges vid mer än 600 grundskolor i Sverige och vid ett stort antal förskolor. En ny avhandling undersöker hur lärandet egentligen går till när barnen möter det speciella sinnestränande materiel som utmärker montessoripedagogiken.

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev

Prenumerera på Skolportens nyhetsbrev!

Vi ger ut kostnadsfria nyhetsbrev dagligen, veckovis och månadsvis. Breven sammanfattar nyheter och forskning inom olika områden.