Intuition viktig del i lärares kunskap
När lärare undervisar används både medveten kunskap och intuitiv kunskap.
– Båda delarna är lika viktiga, säger Karin Stolpe som skrivit avhandlingen”Att uppmärksamma det väsentliga: Lärares ämnesdidaktiska förmågor ur ettinteraktionskognitivt perspektiv”.
Född 1981
i Linköping
Disputerade
2011-06-01
vid Linköpings universitet
Läs abstract och ladda ner avhandlingen nedan
Att uppmärksamma det väsentliga Lärares ämnesdidaktiska förmågor ur ett interaktionskognitivt perspektiv
Varför blev du intresserad av ämnet?
– Det var en kombination av mitt intresse för hur undervisningen pålärarutbildningen bedrivs och hur lärande fungerar utifrån de förutsättningarvåra hjärnor har.
Vad handlar avhandlingen om?
– Om lärares ämnesdidaktiska förmågor i naturvetenskap. Avhandlingen bygger påstudier av biologilärare i fält och filmade intervjuer med lärare och studenter.
– Jag har undersökt tre ämnesdidaktiska förmågor i förhållande till två skildakunskapstyper. Dels intuitiv kunskap, alltså kunskap som vi har och sompåverkar vårt beteende men som vi är omedvetna om att vi använder. Delsdeklarerbar kunskap som består av ord och uttryck som vi använder medvetet.Jag har studerat hur de kunskapsformerna samverkar i undervisningen.
Vilka är de viktigaste resultaten?
– Ett teoretiskt bidrag är den modell jag har skapat för hur de två kunskapstypernahanteras av hjärnan och för hur läraren samverkar med ämnet och studenterna.Den andra delen beskriver tre förmågor. Lärares professionella seende, somtill exempel att upptäcka att en elev behöver extra hjälp. Det kan ske utan attläraren ens är medveten om att eleven behöver hjälp. Istället använder lärarensin erfarenhet av tidigare situationer i bemötandet av eleven. Det automatiskaagerandet som bygger på igenkänning av en specifik situation som är koppladtill ett beteende. Förmågan att berätta, alltså att föreläsa eller muntligt lösa ettproblem. Den förmågan styrs av vad som händer i situationen till exempel attsnabbt ändra sin berättelse om eleverna inte förstår. Hur välutvecklade lärarensförmågor är beror på hur många erfarenheter den hunnit göra. Fler erfarenheterger större förmåga.
Vad överraskade dig?
– Att vi styrs så mycket av vår omedvetna kunskap. Det är otroligt mycket som ärintuitivt! Och det måste det vara för annars skulle vi drunkna i intryck.
Vem har nytta av dina resultat?
– Alla som sysslar med lärande.