Instruktören viktig i dataspel för inlärning
Född år 1975
i Mariestad
Disputerade 2014-09-25
vid Högskolan i Skövde
Facilitation Matters: A framework for instructor-led serious gaming
Det fungerar inte att använda spel som utbildningsverktyg och förvänta sig att eleverna ska lära sig något per automatik. Spel som används inom utbildning och träning, så kallade serious games, kräver en aktiv och kunnig instruktör som kan stötta spelarna, visar Anna-Sofia Alklind Taylors forskning.
Varför blev du intresserad av ämnet?
– Jag är kognitionsvetare i grunden och arbetade som lärare på högskolan i Skövde när det utlystes en doktorandtjänst. Det var bestämt från början att forskningen skulle ske tillsammans med militären i Skövde och att det skulle handla om spel och träning – men jag fick själv bestämma frågeställning.
Vad handlar avhandlingen om?
– Jag har tittat på hur man använder spel för träning och inlärning inom militären som har en lång tradition av att använda olika typer av spel. Mitt fokus har legat på instruktörens roll, vad och hur de gör när de låter andra spela och vilka behov de har för att kunna utföra sina uppgifter.
Vilka är de viktigaste resultaten?
– Dels att det är viktigt att instruktören är väldigt aktiv. Det fungerar inte att köpa in ett spel och sätta det i händerna på elever och sedan räkna med att de ska lära sig det som man förväntar sig. Det är en stor process, där instruktören måste vara aktiv under själva spelandet. Instruktörerna i sin tur behöver stöd när det gäller vilka spel de ska välja, för att kunna bygga upp scenarier som passar de mål som man har satt upp, och stöd i att bedöma spelarnas prestationer och i att ge feedback.
– Mina resultat visar också att det är viktigt att ta vara på engagerade instruktörers kunskaper och skapa en community för dem där de kan hjälpa varandra.
Vad överraskade dig?
– I början av min studie hade jag en föreställning om att spelen var genomtänkta och att det räcker med att trycka på en knapp och starta. Men så är det inte – instruktörerna har en viktig roll som spelledare, eller game masters. När det handlar om vuxenutbildning är det viktigt att få deltagarna att reflektera över sitt eget lärande, snarare än att någon säger att det är rätt eller fel. Där har instruktören en viktig roll i att föra en diskussion och uppmana till reflektion.
– Det är skillnad på att exempelvis spela ett mattespel där du lär dig att två gånger tre är sex och spel där det handlar om mjukare kunskap. Där behövs en instruktör som kan se vad som händer i spelet och kanske gå in och styra det om det går i fel riktning och även göra en bedömning.
Vem har nytta av dina resultat?
– De som gör spel kan ha nytta av att få upp ögonen för att instruktören, eller läraren, är en viktig målgrupp och att det byggs in bra stöd för dem i spelet redan från början. Även instruktörer kan ha nytta av resultaten och få idéer kring hur de kan arbeta med spel.