Hoppa till sidinnehåll
Intervju

Elever bemöts olika utifrån etnicitet och bakgrund

Publicerad:2016-01-18
Uppdaterad:2016-01-26
Susanne Sawander
Skribent:Susanne Sawander
Osa Lundberg

Född 1967
i Sydney, Australien

Disputerade 2015-11-27
vid Göteborgs universitet

Avhandling

Mind the Gap. Ethnography about cultural reproduction of difference and disadvantage in urban education

I skolan är färgblindhet den rådande ideologin. Men hudfärg spelar roll, visar Osa Lundberg i sin avhandling.

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Jag har alltid varit intresserad av ras som en social konstruktion, inte som biologiskt begrepp. Jag har läst early childhood education i USA och lärarprogrammet här i Sverige, och har under bägge utbildningarna saknat de sociala och kulturella perspektiven. Frågor som rör makt, privilegier, begränsningar och vad man associerar till hudfärg och kulturell bakgrund hänger ihop med lärande och utveckling.

Vad handlar avhandlingen om?

– Hur sociala och kulturella skillnader uppstår i skolans praktik, vad det får för konsekvenser och vad det finns för möjligheter till förändring. Jag har under tre års tid i en skola i förorten följt tre klasser i årskurs nio i alla kärnämnen, för att se hur sociala och kulturella skillnader uppstår, oavsett ämne.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Man tror att hudfärg och etnicitet inte ska ha någon betydelse, men det spelar roll för hur eleverna blir bemötta både i och utanför skolan. Det handlar om ras – men lika mycket om elevernas socioekonomiska bakgrund, att de kommer från förorten. Eleverna adresserades som icke-svenskar, både på skolan och vid utflykter.

– På skolan vill man lyfta eleverna, man talar om att de är medborgare och lika mycket värda. Men när de har integrationsprojekt blir det en envägsintegration där eleverna ska lära sig normer och koder utifrån majoritetsperspektivet. Det här med ras och etnicitet är ett undertryckt ämne som det inte talas om. Hur och varför exkludering skapas vill man inte heller prata om, samtidigt som rasismen finns där i elevernas erfarenheter och vardag.

Vad överraskade dig?

– Att det är en så påtaglig stigmatisering av förorten som icke-svensk. Det hänger ihop med språk, hudfärg och etnicitet, men mest med platsen. Förorten anses inte riktigt tillhöra ”Sverige”.

Vem har nytta av dina resultat?

– Alla som är intresserade av integrationsfrågor och kritiska rasstudier*. Och lärare som intresserar sig för social rättvisa.

Annika Larsson Sjöberg

*Critical race studies på engelska, vilket kan översättas till kritiska rasstudier eller kritisk rasforskning på svenska (red.)

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Fritidshem

Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari–4 mars. Läs mer och boka via skolporten.se!
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025

Arbeta mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan

NY KURS HOS SKOLPORTEN! En kurs för lärare och övrig personal i grundskolan som behandlar hedersrelaterat våld och förtryck i skolsammanhang. Du lär dig att identifiera hedersrelaterade beteenden, arbeta förebyggande och hjälpa utsatta elever att komma ur sin situation. Kursledare är Issis Melin.
Läs mer och boka
Åk F–9
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev