Hoppa till sidinnehåll
Förskola

Hon lyfter fram den skickliga läs- och skrivundervisningen

Publicerad:2011-11-16
Uppdaterad:2012-03-26
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

Många lärare är bra på läs- och skrivundervisning, men de saknar verktyg för att genomföra den på ett sätt som även gynnar de svagare eleverna. Det hävdar Tarja Alatalo i sin avhandling Skicklig läs- och skrivundervisning i åk 1-3: Om lärares möjligheter och hinder .

Tarja Alatalo

Född 1961
i Ylitornio, Finland

Disputerade
2011-10-13
vid Göteborgs universitet

Avhandling

Skicklig läs- och skrivundervisning i åk 1-3: Om lärares möjligheter och hinder

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Jag har själv undervisat de tidiga åldrarna i tio år. En av de viktigaste uppgifterna i tidiga år är att se till barnens läsinlärning och läsutveckling.

Vad handlar avhandlingen om?

– Det är en studie om lärares möjligheter och svagheter att bedriva god läs- och skrivundervisning. Jag var själv känd som en duktig lärare i läsundervisning, men när jag lärde mig mer om hur läsinlärning går till och vad som krävs så upptäckte jag att jag inte var så duktig. Jag kände inte till läsprocessen tillräckligt väl för att kunna ge varje elev just den stöttning som han eller hon behövde. Jag ville undersöka om fler lärare var i samma situation som jag varit.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Lärare gör sitt yttersta för att hjälpa barnen, men det är viktigt att lyfta fram det som behöver förbättras. Mina resultat visar att många lärare inte vet hur deras undervisning påverkar elevernas lärande. De har inte fått verktygen i sin lärarutbildning. Då blir det lätt så att man låter alla elever göra samma saker. Ett exempel på det är att många lärare ensidigt verkar låta eleverna läsa efter det att de knäckt läskoden. Läsning är viktigt, men barn behöver också träna på den språkliga medvetenheten, på att läsa olika slags texter och på läsförståelsestrategier.
– Om en elev har läs- och skrivsvårigheter är det bra att upptäcka det tidigt, men många lärare har inte redskap för detta. Dessutom finns det olika slags yttre hinder, som till exempel stora elevgrupper och många barn som behöver lärarens uppmärksamhet i klassen. Då kan man inte heller hjälpa eleverna på ett tidigt stadium.

Vad överraskade dig?

– Jag mötte 300 lärare och 45 av dem hade inte fått någon utbildning i läs- och skrivundervisning. Men de klarade sig lika bra i mitt kunskapstest som grundskollärare som gått sv/so-inriktningen. Så de som skulle ha fått bra utbildning mot läs- och skrivinlärning hade samma resultat som de som inte hade fått någon sådan utbildning.

Vem har nytta av dina resultat?

– Jag skriver främst för lärare, men givetvis också för lärarutbildningen och de som styr över den. Lärare och lärarstudenter kan lära sig ifrån avhandlingen eftersom jag redogör för viktiga kunskaper om barns läsutvecklingsprocess. Av de 300 lärare jag mötte tyckte många att de inte fått tillräckligt med utbildning i ämnet.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Fritidshem

Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari–4 mars. Läs mer och boka via skolporten.se!
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025

Arbeta mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan

NY KURS HOS SKOLPORTEN! En kurs för lärare och övrig personal i grundskolan som behandlar hedersrelaterat våld och förtryck i skolsammanhang. Du lär dig att identifiera hedersrelaterade beteenden, arbeta förebyggande och hjälpa utsatta elever att komma ur sin situation. Kursledare är Issis Melin.
Läs mer och boka
Åk F–9
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev