Hoppa till sidinnehåll
Favorit

Historielärares syn på ämnet skiljer sig åt

Publicerad: 2014-04-01
Uppdaterad: 2015-01-27
Ebba Reinolf
Skribent: Ebba Reinolf
Mikael Berg
Mikael Berg

Född 1970 i Dalarna

Disputerade 2014-03-14
vid Karlstads universitet

 

Avhandling

Historielärares ämnesförståelse. Centrala begrepp i historielärares förståelse av skolämnet historia

Historielärare uppfattar sitt ämne på olika sätt och deras undervisning har drag av flera olika synsätt, visar Mikael Bergs avhandling.
– Lärare gör en rad ämnesdidaktiska val i sin yrkesutövning där de uttrycker sin ämnesförståelse.

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Jag har självt arbetat som historielärare i många år och har funderat över de val vi gör i vår vardag och vad de bottnar i. Jag är dessutom intresserad av hur vi kan knyta forskning till skolan.

Vad handlar avhandlingen om?

– Jag har gjort enkäter och intervjuer med lärare för att ta reda på hur de förstår sitt ämnesuppdrag.

Vilka är de viktigaste resultaten?

 Ett viktigt resultat är att det finns olika typer av förståelser för ämnet bland historielärare. Jag har hittat tre positioner som lärarna i min studie orienterar sig mot. Jag kallar dem bildningsorientering, kritisk orientering och identitetsorientering. Bildningsorientering handlar om den allmänkunskap man bör känna till för att kunna orientera sig i samhället.

– En kritisk orientering handlar om att man som individ förstår och konstruerar historieämnet. En identitetsorientering innebär att man har ett nutidsperspektiv utifrån det sammanhang där man befinner sig. Historielärarna befinner sig i spänningsfältet mellan de tre positionerna, de är inte renodlat knutna till ett av dem utan har drag av olika synsätt i sin praktik.

 Lärarna har också olika typer av ämnesredskap som de använder sig av när de planerar innehållet i sina lektioner. Jag har identifierat fem olika redskap; historia som narrativ, historia som tidrum, historia som förklaring, historia som perspektivtagande och avslutningsvis historia som färdighet. De olika ämnesredskapen är i olika grad framträdande hos lärarna.

Vad överraskade dig?

 Det var slående vilken professionalitet och vilja lärarna gav uttryck för när det gäller att förstå sitt läraruppdrag i relation till den nya ämnesplanen.

Vem har nytta av dina resultat?

– Avhandlingen riktar sig i första hand till aktiva lärare och hur de kan förhålla sig till den egna praktiken. Men även till lärarutbildningen och de som är intresserade av historieundervisning i skolan.

Åsa Lasson

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Yrkesutbildning för vuxna

Undervisar du vuxna på ett yrkesprogram? Varmt välkommen till Skolportens konferens som ger dig den senaste forskningen inom området, praktiska verktyg för undervisningen och möjligheten att utvecklas i din yrkesroll. Välj om du vill delta på plats i Stockholm 14 maj eller digitalt på webbkonferensen mellan 21 maj-11 juni.
Läs mer och boka
Vux
14 maj

Andraspråksutveckling i förskolan

I den här kursen som leds av Anniqa Sandell Ring får du konkreta verktyg för att stärka din kunskap om andraspråksutveckling i förskolan. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i 6 månader. Pris 749 kr ex. moms. Vi erbjuder rabatter för grupper. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Success against the Odds: Educational pathways of disadvantaged second-generation Turks in France and the Netherlands

2013-04-18
Författarna till denna artikel analyserar de strukturer och mekanismer som gjort pedagogisk framgång möjlig för missgynnade elever med turkisk etnisk bakgrund i Frankrike och Nederländerna.

Vad krävs för att förändra undervisningen med IT?

2014-08-31
Att utveckla och förändra skolans undervisning med hjälp av IT och digitala medier är sedan länge en viktig fråga på agendan i många länder. Men det har visat sig vara lättare sagt än gjort.

Elever saknar verktyg för källkritik

2014-08-11
Skolan måste ge eleverna verktyg för att bättre värdera källors trovärdighet, visar en ny utvecklingsartikel. Många elever ansåg exempelvis att kvällstidningar var en betydligt mer tillförlitlig källa än Fass, som nästan ingen hade hört talas om.

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev

Prenumerera på Skolportens nyhetsbrev!

Vi ger ut kostnadsfria nyhetsbrev dagligen, veckovis och månadsvis. Breven sammanfattar nyheter och forskning inom olika områden.