Hoppa till sidinnehåll
Gymnasieskola

Historielärares syn på ämnet skiljer sig åt

Publicerad: 2014-04-01
Uppdaterad: 2015-01-27
Ebba Reinolf
Skribent: Ebba Reinolf
Mikael Berg
Mikael Berg

Född 1970 i Dalarna

Disputerade 2014-03-14
vid Karlstads universitet

 

Avhandling

Historielärares ämnesförståelse. Centrala begrepp i historielärares förståelse av skolämnet historia

Historielärare uppfattar sitt ämne på olika sätt och deras undervisning har drag av flera olika synsätt, visar Mikael Bergs avhandling.
– Lärare gör en rad ämnesdidaktiska val i sin yrkesutövning där de uttrycker sin ämnesförståelse.

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Jag har självt arbetat som historielärare i många år och har funderat över de val vi gör i vår vardag och vad de bottnar i. Jag är dessutom intresserad av hur vi kan knyta forskning till skolan.

Vad handlar avhandlingen om?

– Jag har gjort enkäter och intervjuer med lärare för att ta reda på hur de förstår sitt ämnesuppdrag.

Vilka är de viktigaste resultaten?

 Ett viktigt resultat är att det finns olika typer av förståelser för ämnet bland historielärare. Jag har hittat tre positioner som lärarna i min studie orienterar sig mot. Jag kallar dem bildningsorientering, kritisk orientering och identitetsorientering. Bildningsorientering handlar om den allmänkunskap man bör känna till för att kunna orientera sig i samhället.

– En kritisk orientering handlar om att man som individ förstår och konstruerar historieämnet. En identitetsorientering innebär att man har ett nutidsperspektiv utifrån det sammanhang där man befinner sig. Historielärarna befinner sig i spänningsfältet mellan de tre positionerna, de är inte renodlat knutna till ett av dem utan har drag av olika synsätt i sin praktik.

 Lärarna har också olika typer av ämnesredskap som de använder sig av när de planerar innehållet i sina lektioner. Jag har identifierat fem olika redskap; historia som narrativ, historia som tidrum, historia som förklaring, historia som perspektivtagande och avslutningsvis historia som färdighet. De olika ämnesredskapen är i olika grad framträdande hos lärarna.

Vad överraskade dig?

 Det var slående vilken professionalitet och vilja lärarna gav uttryck för när det gäller att förstå sitt läraruppdrag i relation till den nya ämnesplanen.

Vem har nytta av dina resultat?

– Avhandlingen riktar sig i första hand till aktiva lärare och hur de kan förhålla sig till den egna praktiken. Men även till lärarutbildningen och de som är intresserade av historieundervisning i skolan.

Åsa Lasson

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Juridik

Välkommen till Skolportens konferens för dig som undervisar i juridik! Ta del av aktuell forskning och få praktiska verktyg för att utvecklas i din yrkesroll. Delta på plats 29 april eller via webben 6–27 maj.
Läs mer och boka
Gy–Vux
29 apr

Arbeta mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan

En kurs för lärare och övrig personal i grundskolan som behöver kunna bemöta hedersrelaterat våld och förtryck. Du lär dig att identifiera hedersrelaterade beteenden, arbeta förebyggande och hjälpa utsatta elever att komma ur sin situation. Kursledare är Issis Melin. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i 6 månader. Pris 749 kr ex. moms. Vi erbjuder rabatter för grupper. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Åk F–9