Historia som religion
Varför blev du intresserad av ämnet?
– Intresset väcktes när jag läste historia. Jag intresserade mig för den didaktiska delen och frågan om varför man ska läsa historia i svenska skolan. Jag tyckte det var mer spännande än till exempel alla detaljer kring slaget vid Lutzen.
Vad handlar avhandlingen om?
– Det är en studie där jag går igenom historielärarnas årsskrift för att se hur skribenterna har lyft fram argument för varför man ska läsa historia i skolan. Undersökningen sträcker sig från 1942 då årsskriften började publiceras och avslutas 2004 när riksdagen beslutar att historia skall bli ett obligatoriskt ämne för elever på gymnasiet.
Vilka är de viktigaste resultaten?
– Resultatet är tvådelat. Den ena delen handlar om historieämnets innehåll. Det domineras av en strävan knyta samman historieundervisningen men det akademiska ämnet. Till exempel rekommenderas lärare på lägre stadier i skolan att läsa avhandlingar för att verkligen lära sig historia. Och de som varit ordförande i föreningen har alltid varit professorer, vilket också kopplar till akademin. En annan föreställning är att det är viktigt att undervisa om antiken, som framställs som en av de viktigaste historiska epokerna och som inte får tappas bort.
– Det andra resultatet är uppfattningen att genom historieämnet fostras en fredsskapande människa. Genom exempel ur det förflutna ska elever till exempel göras immuna mot propaganda. Hur det ska gå till är lite diffust, å ena sidan ska det ske genom ämneskunskaper å andra sidan genom undervisningen.
– Det sista jag lyfter fram är att återkommande argumenteras för att historieämnet räddar världen. Historia förväntas ge en djupare förståelse av tillvaron och meningen med livet. Min utgångspunkt är att historia har blivit en typ av civilreligion. Det har blivit ett skolämne som gör anspråk på att förklara etiska och existentiella frågor och ytterst att det kan rädda världen
Vad överraskade dig?
– Att fredsfostran betonas så starkt. Det var verkligen överraskande.
Vem har nytta av dina resultat?
– Verksamma lärare och lärare inom utbildningsdidaktiska frågor och forskare som genom mitt arbete kan få en idé om hur man kan göra den här typen av forskning.