Handledning till lärare lugnar bråkiga elever
Handledning till lärare är effektivt för att hjälpa utagerade elever. Det konstaterar Martin Forsteri avhandlingen ”When cheap is good: Cost-effective parent and teacher interventions for childrenwith externalizing behavior problems”.
Född 1971
i Stockholm
Disputerade 2010-09-24
vid Uppsala Universitet.
Läs abstract och ladda ner avhandlingen nedan.
When Cheap is Good: Cost-Effective Parent and Teacher Interventions for Children with Externalizing Behavior Problems
Varför blev du intresserad av ämnet?
I mitt arbete som barnpsykolog har jag sett att det finns mycket att göra för att utveckla insatsernaför barn med utagerandeproblem. Många barn får inte den hjälp de behöver, på grund av bristanderesurser.
Vad handlar avhandlingen om?
Om att utvärdera insatser för att hjälpa utagerande barn. Frågorna är: går det att hjälpa barnen pådet här sättet? Och går det att hitta metoder som kräver mindre resurser?
Vi provar att sprida en metod för föräldrastöd (Komet) genom att utbilda socialtjänstens vanligapersonal i att hjälpa föräldrar i grupp, i stället för att använda mer omfattande behandlingar medenskilda familjer. Vi provar också en handledningsmetod för lärare och ser hur elevernas problematikpåverkas av att läraren använder metoden. Vi jämför med ett brett program i livskunskap (Charlie),som riktas till alla elever.
Vilka är de viktigaste resultaten?
Socialtjänstens föräldrastöd gav till och med bättre effekt än mer resurskrävande insatser somundersökts i tidigare studier. Handledningen till lärare var effektivast för att hjälpa de barn som varutagerande. Livskunskapsprogrammet påverkade inte deras beteende.
Vad överraskade dig?
I handledningen ligger mycket fokus på att läraren ska uppmuntra eleven mer och riktauppmärksamhet mot det som fungerar. Men vi såg att lärarna efter drygt ett år inte hade ökatmängden uppmuntran. Ändå fick programmet stor effekt. Handledningen gjorde att det blev färrekonflikter och resultatet blev positivt.
I de grupper som genomförde livsstilsprogrammet minskade faktiskt lärarnas uppmuntran. Intepå grund av själva programmet, utan för att elevernas beteende inte påverkades. Elever som oftabråkar i klassrummet får tyvärr allt sämre relation till läraren.
Vem har nytta av dina resultat?
Personal i elevhälsan, specialpedagoger, som handleder lärare, och skolledare. Ibland friskriver sigrektorer från insatser för det fåtal barn som har mycket konflikter, genom att säga att man jobbarmed generella insatser för alla. Men det hjälper inte de barn som har störst problem.