Handdockan som kommunikationsskapare
Läraren behöver mer kunskap om handdockans potential för att kunna använda den på ett mångsidigt sätt. Det handlar om att bli medveten om vilka kommunikativa möjligheter handdockan kan skapa i mötet med barnen, och inte om att läraren behöver teatertalang. Det skriver Mirella Forsberg Ahlcrona i sin avhandling Handdockans kommunikativa potential som medierande redskap i förskolan.
Född 1954
i Zagreb, Kroatien
Disputerade
2009-10-02
vid Göteborgs universitet
Handdockans kommunikativa potential som medierande redskap i förskolan
Hur blev du intresserad av ämnet?
– Intresset för olika typer av dockor har jag haft med mig länge i mitt arbete som förskollärare och dockteaterpedagog. Jag ville komma bakom det som utspelar sig mellan dockan, barnet och läraren och undersöka det på ett vetenskapligt sätt.
Vad handlar avhandlingen om?
– Den handlar om handdockans kommunikativa potential i förskolans vardag. Jag definierar i avhandlingen dockans kommunikativa egenskaper och de relationella, språkliga och handlingsmässiga potentialer det skapar i förskolan. Jag har under arbetet vikarierat som förskollärare för att upptäcka dockans betydelse i barnens vardag. Hur barnen uppfattar dockans närvaro och funktion i leken, i samtalet med varandra, vid matbordet osv.
Vilka är de viktigaste resultaten?
– Jag har bland annat sett att barnen utvecklar känslor och relationer i förhållande till dockan, och att de överskrider gränserna mellan faktiska och föreställda världar. Men också att de i kommunikationen med dockan utvecklar sitt språk genom att uttrycka kulturella och sociala erfarenheter. Vidare har jag sett att relationen mellan läraren, dockan och barnen gör att barnen utvecklar nya färdigheter och förmågor.
Vad överraskade dig?
– Mycket. Med mina erfarenheter av dockans användning har jag haft vissa föreställningar om hur den fungerar som har ställts på ända nu, när jag tittat på det på ett vetenskapligt sätt. Min bild av min handdocka som väldigt pratsam stämmer till exempel inte. Jag har istället sett att dockan uppmuntrar barnen att på ett positivt sätt ta för sig av det talutrymme som i vanliga fall domineras av läraren.
Vem har nytta av dina resultat?
– Alla som arbetar med barn, och då menar jag alla barn oavsett förutsättningar och behov, både i förskolan och ganska högt upp i skolan. Avhandlingen har både en teoretisk och en praktisk sida som ger en kunskapsplattform för dockans användning i utbildningssammanhang.