Gymnasieelevers syn på undervisning
I avhandlingen Students experiences and perceptions of good teaching practice har Kyriaki Doumas undersökt grekiska gymnasieelevers erfarenheter och uppfattning av undervisningen i litteratur och fysik. Utifrån ungdomarnas berättelser kunde hon urskilja tre huvudaspekter av god undervisningspraktik.
Född 1960
i Grekland
Disputerade
2011-10-28
vid Lunds universitet
Students’ experiences and perceptions of good teaching practice
Varför blev du intresserad av ämnet?
– Som lärare i litteratur under 20 år blev jag intresserad av frågan om vad som utgör en god undervisning och vad som är undervisningens själ. Platons dialoger och specifikt Symposium och Sokrates tal om eros var en avgörande inspirationskälla. Att utforska frågan utifrån elevernas perspektiv var primärt eftersom undervisningen syftar till deras kunskapsutveckling och det därför är viktigt att deras upplevelser och tankar belyses.
Vad handlar avhandlingen om?
– Den handlar om utforskandet av kvaliteter i god undervisningspraktik, som de upplevs av gymnasieelever. Fokus ligger inte bara på kunskapsmässiga men även känslomässiga, etiska och estetiska dimensioner av elevernas erfarenheter, som viktiga förutsättningar för utveckling av deras kunskap. Gymnasieelevers erfarenheter och uppfattningar av god undervisningspraktik i litteratur och fysik undersöktes genom 57 djupintervjuer under ett skolår i åtta gymnasieklasser i första, andra och tredje årskurs i Grekland.
Vilka är de viktigaste resultaten?
– Tre sammankopplade huvudaspekter av god undervisningspraktik urskiljdes genom en explorativ analys av studenternas berättelser: Fördjupande undervisning och förståelse av ämnet, Dialogisk interrelation och reflektion, och Lärares engagemang i elevernas lärande och i undervisning av ämnet. Dessa tre aspekter utgjorde tillsammans karaktären hos den uppskattade pedagogiska erfarenheten. Betydelsen, förekomsten och innebörden av varje aspekt varierade inom och mellan klasser, ämnen och årskurser.
Vad överraskade dig?
– Studenternas beskrivningar av hur de gradvis med lärares stöd – lärde sig att våga uttrycka sina tankar i relation till ämnesinnehållet (för några elever), att genom dialogen inse att det finns varierande sätt att förstå och förhålla sig till ämnet, och vidare, att acceptera olikheter och till och med låta sig själva påverkas av varandras tankar, medan de tillsammans brottades med att fördjupa sin förståelse och nå personlig mening. Denna process beskrevs som väldigt betydelsefull för dem.
Vem har nytta av dina resultat?
– Alla som är intresserade av undervisning och förståelse av ett ämne i skolan och speciellt av litteratur – och fysikundervisning. Undersökningen genomfördes i Grekland. Vissa aspekter av resultaten är möjligen specifika för den konkreta grekiska kontexten. Men de kvaliteter/aspekter av god undervisningspraktik som beskrivs har, såsom tidigare forskning visar, observerats i andra sammanhang, och är relevanta i en mängd olika sammanhang. Det är intressant hur svenska elever och lärare känner igen sig och förhåller sig till resultatet.