Hoppa till sidinnehåll
Svenska

Grammatiken blir mer meningsfull med skönlitteratur 

Publicerad: 2023-12-07
Åsa Lasson
Skribent: Åsa Lasson

En grammatikundervisning som utgår från autentiska texter istället för tillrättalagda exempel gör grammatiken mer levande och meningsfull för eleverna. Det visar Agnes Strandbergs avhandling.

Agnes Strandberg.
Agnes Strandberg

Bor i Luleå
Född år 1992

Disputerade 2023-09-29
vid Luleå tekniska universitet

Avhandling

En del i helheten. En studie av kontextualiserad grammatikundervisning i gymnasieskolan

Varför blev du intresserad av ämnet?

– När jag var verksam som gymnasielärare i svenska, svenska som andraspråk och historia upplevde jag en frustration kring hur man kan undervisa i grammatik mer kontextualiserat, något som forskning visat är framgångsrikt. Jag tyckte att läromedlen var ganska otillräckliga som hjälpmedel och då väcktes intresset för att undersöka de här frågorna mer.

Vad handlar avhandlingen om?

– Det är ett praktiknära forskningsprojekt som jag har genomfört tillsammans med sex gymnasielärare i svenska. Vi har designat, testat och utvärderat kontextualiserad grammatikundervisning tillsammans. I projektet kopplade vi samman grammatikundervisningen med andra innehållsmoment i svenskämnet, som arbete med skönlitterära texter, retorik och utredande texter. Sammanhanget fick styra vilket grammatiskt fenomen som var i fokus.

– Jag har haft fokusgruppsamtal med lärare, gjort klassrumsobservationer och videoinspelat elever när de samtalar om olika grammatikövningar, samt gjort en elevenkät.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Det mest centrala resultatet är de designelement för kontextualiserad grammatikundervisning som vi har utvecklat. Ett sådant designelement är integrering, som handlar om att grammatiken ska integreras i olika innehållsmoment, men också att det är de autentiska texterna som bör guida vilket grammatiskt fenomen som är i fokus. Ett annat designelement handlar om induktiva arbetssätt där eleverna får laborera och utforska grammatiken genom sina egna språkliga intuitioner. Det tredje och mest utmärkande designelementet är visualiseringar. I arbetet med visualiseringar använde vi oss av färgkoder och grafiska spalter för att synliggöra grammatiska strukturer grafiskt för eleverna. Det kunde till exempel vara lappar med olika färger där verb alltid var gula och substantiv alltid var gröna. Eleverna lärde sig färgkoderna och de blev en vägledning för att kunna identifiera grammatiska strukturer.

– Eleverna har även fått diskutera i grupper i stället för att arbeta individuellt som man brukar göra i den mer traditionella grammatikundervisningen. Det här arbetssättet där eleverna tillsammans får laborera med olika sätt att uttrycka sig gör grammatiken mer meningsfull, eftersom eleverna ser hur olika strukturer skapar olika effekter i olika kommunikativa sammanhang.

– Men vi har också stött på olika utmaningar. Grammatiken blir mer levande när det är autentiska texter som är i fokus, men den tenderar också att växa okontrollerat. Det blir visserligen mer meningsfullt när eleverna kan se språket i ett sammanhang, exempelvis i en spänningsroman, men de autentiska texterna aktualiserar även andra grammatiska fenomen än de som läraren kanske vill att eleverna ska fokusera på. Det skapar en mängd följdfrågor som lärarna kanske inte riktigt kan svara på, och som skapar en osäkerhet i klassrummet. Därför argumenterar jag för att man ska kombinera autentiska texter med ett mer tillrättalagt språkligt material med generiska meningar som exempelvis ”Kalle spelar boll”. Traditionella och kontextualiserade förhållningssätt till grammatik kan med andra ord verka i symbios.

Grammatiken blir mer levande när det är autentiska texter som är i fokus.

Vad överraskade dig?

– Det som förvånade mig mest handlar om visualisering, som initialt inte var ett designelement i studien. Eleverna började använda färgerna som ett substitut för de grammatiska termerna, och det blev ett verktyg i klassrummet som vi insåg att vi behövde göra något av.

Vem har nytta av dina resultat?

– I första hand verksamma lärare i och med att det är ett praktiknära forskningsprojekt. Det har hela tiden varit en ambition att forskningen ska ha en direkt användbarhet i praktiken. Jag skulle också säga att lärarutbildningen har nytta av resultaten. Det är sällan som litteraturdidaktiker och grammatikdidaktiker möts i svensklärarutbildningen fast det finns väldigt många pedagogiska fördelar med det. En svensklärare är ju både litteraturdidaktiker och språkdidaktiker och mina resultat visar fördelen med att kombinera grammatik och skönlitteratur, och vad det kan ge för synergieffekter.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Yrkesutbildning för vuxna

Undervisar du vuxna på ett yrkesprogram? Varmt välkommen till Skolportens konferens som ger dig den senaste forskningen inom området, praktiska verktyg för undervisningen och möjligheten att utvecklas i din yrkesroll. Välj om du vill delta på plats i Stockholm 14 maj eller digitalt på webbkonferensen mellan 21 maj-11 juni.
Läs mer och boka
Vux
14 maj

Andraspråksutveckling i förskolan

I den här kursen som leds av Anniqa Sandell Ring får du konkreta verktyg för att stärka din kunskap om andraspråksutveckling i förskolan. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i 6 månader. Pris 749 kr ex. moms. Vi erbjuder rabatter för grupper. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

6,7 miljoner till forskning om ungas språkval

2023-11-24
Andrea Schalley, professor i engelsk språkvetenskap vid Karlstads universitet, får 6 663 000 kronor i projektbidrag från Vetenskapsrådet för det fyraåriga forskningsprojektet ”Svenska eller engelska? – Språktycke och -färdigheter hos högfungerande elever inom autismspektrumtillstånd”.
Forskning och utveckling kategorier

När lärare och elever styr innehållet blir de digitala verktygen bättre

2024-01-29
Det blir bra när lärare i grupp, med stöd av forskare inom informatik, interaktionsdesign och didaktik, tar fram digitala undervisningsappar. Forskning från Högskolan i Halmstad visar att det kan vara avgörande att lärare involveras från början till slut i den teknik de ska använda i skolan.

Torbjörn Hanö & Åsa Hirsh: Det finns inga ursäkter att behandla elever som icke fullvärdiga människor

2023-10-31
Det faktum att vi i svensk skola utgår från en syn på barn med fullvärdiga mänskliga och demokratiska rättigheter är något vi bör vara oerhört stolta över och värna med alla medel vi har, skriver Torbjörn Hanö, rektor, och Åsa Hirsh, lärare och forskare, med anledning av No Excuses-rapporten.
Forskning och utveckling kategorier

Meningsfull fritid kan göra att fler klarar gymnasiet – Sundsvallseleverna: ”Får en att tänka på annat"

2024-04-03
En fjärdedel av elever i Sverige klarar inte av gymnasiet. En ny studie visar nu på att en meningsfull fritid kan leda till att fler slutför sin gymnasieutbildning. SVT har frågat några gymnasieelever i Sundsvall om de tycker att deras fritidsaktiviteter hjälper deras skolgång.
Forskning och utveckling kategorier

Studie: Meningsfull fritid kan få fler att klara gymnasiet

2024-04-03
Var fjärde elev klarar inte av gymnasiet i Sverige. Enligt en ny studie kan en meningsfull fritid göra att fler slutför sin gymnasieutbildning. "Det är oerhört viktigt att man avslutar gymnasiet, även om man får låga betyg så ökar chanserna att få ett jobb betydligt med en examen", säger professor Katarina Bälter.

Fokus på läsförståelse i svenska klassrum

2024-10-31
Nordiska lärare använder gärna skönlitteratur i undervisningen. Men vad de vill att eleverna ska lära sig av litteraturen skiljer sig åt mellan länderna. I Sverige och Norge läser eleverna mindre än i till exempel Danmark. Och de svenska lärarna fokuserar framför allt på läsförståelse. Det visar ny forskning vid Karlstads universitet.

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev

Prenumerera på Skolportens nyhetsbrev!

Vi ger ut kostnadsfria nyhetsbrev dagligen, veckovis och månadsvis. Breven sammanfattar nyheter och forskning inom olika områden.