Hoppa till sidinnehåll
Digitalisering

Googla – det gör man i skolan

Publicerad:2021-10-07
Moa Duvarci Engman
Skribent:Moa Duvarci Engman
Cecilia Andersson
Cecilia Andersson.
Cecilia Andersson

Bor i Landskrona
Född år 1983

Disputerade 2021-06-04
vid Lunds universitet

Avhandling

Performing search. Search Engines and Mobile Devices in the Everyday Life of Young People

Högstadieungdomar har stort förtroende för Google, som de främst associerar med skolarbeten. När de googlar förväntar de sig att hitta svar men reflekterar inte över hur resultaten genereras, visar Cecilia Andersson i sin avhandling.

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Intresset för olika digitala kanaler och hur man värderar information har jag haft länge. När jag jobbade som vikarie på fritidshem såg jag vilka förhandlingar som skedde kring användningen av redskap som datorer, och vilka aktiviteter som var legitima. Vad får man till exempel söka efter på Youtube, och hur länge får man hålla på? Jag landade i att kombinera det med mitt intresse för hur vi söker efter information och sökmotorernas plats i vårt samhälle.

Vad handlar avhandlingen om?

– Hur högstadieungdomar använder sig av sökmotorer i vardagen – vad de gör och hur, och hur de reflekterar över användningen. När man säger sökmotor tänker nog de flesta på Google, som ju är den dominanta sökmotorn, men jag har en bredare blick och tittar även på Youtube, Instagram och Tumblr.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Ett av de viktigaste resultaten är hur utbredd användningen av sökmotorer är i vardagen, och hur unga människor anpassar sin användning av sökmotorer till olika sociala kontexter. Samtidigt är användningen av sökmotorer en så självklar del av vardagen att frågor som hur sökmotorn fungerar och hur resultaten genereras inte alltid reflekteras över. Google associeras främst med skola men används även utanför skolan. När sökmotorer används för att skriva skolarbeten så finns en större medvetenhet kring behovet av att granska sökträffarna än i andra sammanhang. På fritiden så ses Google stundtals som en neutral infrastruktur som möjliggör att ta sig från en hemsida till en annan exempelvis.

– Generellt tillskrevs Google en hög trovärdighet. Eleverna förväntade sig att hitta svar och att rankingen av resultaten skulle vara rimlig. Användningen är så regelbunden att rankningen hamnar ur fokus. Och det är kanske inte så komplext att söka efter en viss hemsida eller på Europas huvudstäder. Men söker du på konsekvenser av en konflikt i världen är det inte lika enkelt.

– Ett annat intressant resultat är att de är väldigt medvetna om sin sökhistorik. Eleverna gick ofta in och ”städade” för att historiken skulle se mer presentabel ut.

Var det något som överraskade dig?

– Ja, först av att deltagarna menade att de inte använde Google när de bara skulle till en viss sida. Sen överraskades jag av att synen på Google var olika i olika sammanhang. Att googla sågs som något man gör i skolan. Då går man igenom listan med sökträffar och utvärderar för att till exempel skriva ett arbete. Men om man bara skulle shoppa eller ta sig till en viss hemsida, då sågs det annorlunda.

Vem har nytta av dina resultat?

– Först och främst bibliotekarier och lärare. Sen tror jag att även policyförfattare och rektorer kan ha nytta av den då den inte bara berör skolarbeten utan även det sociala i skolan kring hur sökmotorer används, och inte minst då Google for Education implementeras i många skolor.

Annika Sjöberg

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Fritidshem

Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari–4 mars. Läs mer och boka via skolporten.se!
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025

Arbeta mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan

NY KURS HOS SKOLPORTEN! En kurs för lärare och övrig personal i grundskolan som behandlar hedersrelaterat våld och förtryck i skolsammanhang. Du lär dig att identifiera hedersrelaterade beteenden, arbeta förebyggande och hjälpa utsatta elever att komma ur sin situation. Kursledare är Issis Melin.
Läs mer och boka
Åk F–9
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev