Fysisk beröring kan stärka barns omsorg och lärande i förskolan
Fysisk beröring kan stärka barns omsorg och lärande – något som är särskilt viktigt för de yngsta barnen i förskolan. Det visar Ricardo Gonçalves de Sousas avhandling om fysisk beröring som pedagogisk handling i mötet mellan manliga förskollärare och barn.

Bor i Örebro
Född år 1982
Disputerade 2024-11-10
vid Örebro universitet
Fysisk beröring som pedagogisk handling i förskolan. Beröringens funktioner och villkor i mötet mellan manliga förskollärare och barn
Varför blev du intresserad av ämnet?
– Jag kommer ursprungligen från Brasilien, och när jag gick min lärarutbildning i Brasilien var det bara två andra killar i min klass. Jag flyttade till Sverige för elva år sedan och kompletterade min utbildning här för att bli förskollärare. Vi var bara tre killar i min seminariegrupp och när jag började arbeta så var jag den enda manliga förskolläraren på min förskola.
– Ungefär fyra procent totalt av förskolepersonalen är män i Sverige, och den siffran har inte förändrats under de senaste 20 åren. Det ser likadant ut om man tittar internationellt. Jag skrev en magisteruppsats om män som minoritetsgrupp i förskolan, men när jag fick min doktorandtjänst på Örebro universitet insåg jag att jag behövde avgränsa mig mer. I tidigare forskning såg jag att det fanns en direkt koppling mellan frågan om män och fysisk beröring i förskolan, framför allt vad gäller debatten om sexuella övergrepp mot barn. Jag ville ta lite avstånd från den frågan och i stället titta på vilka möjligheter som finns i samspelet mellan män och barn i förskolan med fokus på fysisk beröring.
Vad handlar avhandlingen om?
– Jag har undersökt fysisk beröring som pedagogisk handling i förskolan, i samspelet mellan män och barn. Med pedagogisk handling menar jag handlingar som skapar förutsättningar för barns lärande och omsorg, och för manliga förskollärares pedagogiska arbete. Jag har varit på tre olika förskolor i Sverige där jag har gjort observationer, videofilmat och gjort fältanteckningar. Tre manliga förskollärare och 45 barn deltog i studien.
Vilka är de viktigaste resultaten?
– Jag har identifierat fem olika typer av fysisk beröring som pedagogisk handling:
- Fysisk beröring som fokusorienterande handling. Det är en handling som syftar till att rikta uppmärksamhet mot en pågående aktivitet.
- Fysisk beröring som vägledande handling, när en förskollärare behöver använda fysisk beröring för att kunna vägleda eller instruera barnen hur man gör något.
- Fysisk beröring som stödjande handling. Det är när förskollärare vill stötta barnen i olika situationer. Det kan handla om fysiskt, emotionellt eller socialt stöd. Ibland räcker inte det verbala språket till, och då kan det behövas lite stöd genom fysisk beröring.
- Fysisk beröring som känslomässig handling, och det handlar mer om spontana beröringar när förskollärare vill uppmuntra eller bekräfta barnen i olika situationer.
- Fysisk beröring som lekfull handling, och det handlar om när beröring blir en del av en leksituation eller en sång.
– De fem olika typerna av fysisk beröring samverkar med olika kontextuella faktorer som handlar om barnens ålder, barns och förskollärares initiativtagande, hur olika pedagogiska situationer är utformade och hur man presenterar eller utför olika pedagogiska aktiviteter.
– Jag kunde se att det framför allt är de yngsta barnen som använder sig av fysisk beröring som kommunikationsform. För barn som kanske inte har det verbala språket blir beröring viktigt för att kunna kommunicera med förskollärare och med andra barn. Om vi skapar kunskap om fysisk beröring utifrån ett pedagogiskt perspektiv, inte bara utifrån barns integritet, så ser jag att det kan vara ett sätt att stärka manliga förskollärares professionalitet. Det är viktigt med barns integritet, men båda perspektiven är viktiga och jag kan se hur fysisk beröring kan stärka barnens omsorg och lärande. Ibland räcker det inte att använda det verbala språket och då behöver barnen beröring för att kunna förstå olika situationer och socialiseras in i förskolan.
Jag kan se hur fysisk beröring kan stärka barnens omsorg och lärande. Ibland räcker det inte att använda det verbala språket och då behöver barnen beröring för att kunna förstå olika situationer och socialiseras in i förskolan.
Ricardo Gonçalves de Sousa
Vad överraskade dig?
– I tidigare forskning har män i förskolan uttryckt att de har blivit oroliga för att röra barn, och har bestämt sig för att ta lite avstånd från olika kroppsliga samspel med barnen. Men när jag tittar på min data så kunde jag inte se det. Det som skiljer förskollärarna åt är snarare deras individualitet, vissa förskollärare gillar att ge barnen fysisk beröring och andra gör inte det. Det handlar också om olika kontextuella faktorer som barnets behov och ålder. Så kontextuella faktorer och individualitet påverkar mer än förskollärares kön.
Vem har nytta av dina resultat?
– Förskollärare och förskolepersonal, men även förskollärarutbildningen. Mina resultat visar hur viktigt beröring är för barnens kommunikation, och det vore bra om man kunde inkludera beröringsfrågan i förskollärarutbildningen för att synliggöra beröring som språk. Samtidigt blir det ett sätt att diskutera frågan om barns kroppsliga integritet i förskolan utifrån ett annat perspektiv.
Relaterade länkar

Yrkesutbildning för vuxna

Andraspråksutveckling i förskolan
