Framtidsplaner styr val av gymnasieprogram
Disputerade 2014-12-02
vid Linköpings universitet
Matematikämnet och stadiebytet mellan grundskolan och gymnasieskolan: En enkät- och klassrumsstudie
Matematiken har inte så stor betydelse för elevers val till gymnasiet. Undervisningen i de båda stadierna är påfallande lika men med en tydlig tempohöjning i gymnasiet, visar Niclas Larsons avhandling.
Varför blev du intresserad av ämnet?
– Jag är lärare i matematik samt idrott och hälsa och har arbetat både i grundskolan och gymnasieskolan. Det har väckt funderingar kring stadiebytet och vilken betydelse det har.
Vad handlar avhandlingen om?
– Första delen handlar om gymnasievalet och vilka faktorer som har betydelse för elevernas val. Den andra delen handlar om hur eleverna upplever stadiebytet och hur undervisningen skiljer sig mellan de olika stadierna. Jag har följt två klasser i årskurs nio samt tre klasser i årskurs ett på gymnasiet. Därutöver har jag intervjuat cirka 15 elever i årskurs nio och sedan fångat upp dem ett halvår senare i gymnasiet.
Vilka är de viktigaste resultaten?
– Två saker sticker ut vad gäller elevernas val till gymnasiet och det första är att de allra flesta elever väljer utifrån framtidsplaner och intresse. I den mån de anger att något skolämne påverkat valet så är det oftast i positiv riktning. Matematik som ämne har inte så stor betydelse för elevernas val men när eleven har angett en påverkan av matematik så är den oftast positiv. Eleverna är också självständiga i sina val, påverkan från kompisar och föräldrar är liten.
– Men i förlängningen visar det sig ändå att elevernas val ofta stämmer väl överens med föräldrarnas önskemål och förväntningar. Undervisningen i de båda stadierna är påfallande lika, däremot upplever eleverna en markant tempohöjning i gymnasiet.
Vad överraskade dig?
– Det finns en mytbild kring matematik som ett skräckämne som en del elever verkligen värjer sig för. Jag hade därför förväntat mig att fler elever skulle motivera sitt val med att de ville gå ett program som inte innehåller så mycket matematik.
Vem har nytta av dina resultat?
– Lärare, skolledare, studie- och yrkesvägledare och skolpolitiker, hoppas jag. Jag hoppas studien kan bidra med kunskap kring stadiebytet, tempohöjningen inte minst och eventuella problem som det medför för eleverna.