Fortbildning ökade självkänslan
Med hjälp av psykologiska metoder kan förskollärares professionella självförtroende öka. Det visar Märta Sandvik i sin avhandling Jag har hittat mig själv och barnen Barnträdgårdslärares professionella självutveckling genom ett pedagogisk-psykologiskt interventionsprogram. I det fortbildningsprojekt som hon gjort tillsammans med ett antal förskollärare har hon sett stora positiva förändringar i lärarnas professionella utveckling.
Född 1950
i Larsmo, Finland
Disputerade
2009-12-04
vid Åbo Akademi
”Jag har hittat mig själv och barnen” – Barnträdgårdslärares professionella självutveckling genom ett pedagogisk-psykologiskt interventionsprogram.
Varför blev du intresserad av ämnet?
– Det grundar sig på min praktiska erfarenhet och mitt långa yrkesliv inom lärarutbildningen. Jag har sett att förskollärare inte alltid har förmåga att möta barn på ett sätt som stärker barnens självkänsla. Detta gjorde att jag började fundera på betydelsen av den vuxnes egen självkänsla och den pedagogiska relationen i detta sammanhang.
Vad handlar avhandlingen om?
– Om ett psykologiskt fortbildningsprojekt som jag gjort tillsammans med åtta förskollärare under ett års tid. I projektet låg förskollärarnas fokus på att stärka barnens självkänsla, och mitt forskningsfokus på förskollärarnas professionella självutveckling. Syftet var att analysera de kvalitativa förändringarna i förskollärarnas professionella självutveckling och de utmärkande dragen för förändringsprocessen.
– Projektet bestod av fem föreläsningar och diskussionstillfällen i grupp, samt individuell handledning. Hela projektet inleddes och avslutades med en djupintervju med varje lärare.
Vilka är de viktigaste resultaten?
– Utifrån åtta fallbeskrivningar presenteras resultaten. Projektet har bl. a gett förskollärarna: ökad teoretisk förståelse; ökad förmåga att ta barnens perspektiv; ökad handlingsberedskap och stärkt självkänsla. Dessutom ökat professionellt självförtroende och didaktiska kringeffekter, det vill säga effekter på mål och arbetsmetoder samt relationella kringeffekter, där relationer till fler än barnen har utvecklats, till exempel till andra kollegor, barnens föräldrar och den egna familjen.
– När det gäller förändringsprocessen har jag delat in den i en inre och en yttre process. I fråga om den inre processen har jag bland annat sett att känslorna är väldigt viktiga. Resultatet angående den yttre processen innebär en utvärdering av projektets olika delmoment
Vad överraskade dig?
– De didaktiska kringeffekterna som projektet har resulterat i, trots att vi inte har berört didaktiska frågeställningar. Men också att så många av förskollärarna över lag har upplevt stora förändringar som ett resultat av projektet. De har dessutom upplevt att barnens handlande gentemot dem som lärare har förändrats under projektets gång.
Vem har nytta av dina resultat?
– Jag hoppas att de kommer att användas inom lärarutbildning och inom fortbildning av förskollärare. Men också att de kan ge verksamma pedagoger en inblick i hur deras förhållningssätt till barnen kan förändras.