Förstå bilduttryck en viktig träning
Trots att bilder och seende har stor betydelse för vår definition av verkligheten har bildämnet enförhållandevis undanskymd roll i undervisningen. Det menar Olle Jonsson som skrivit avhandlingen”Bilden och texten: En studie av ljusets och seendets pedagogik”.
Född 1954
i Västra Ryd
Disputerade
2010-12-20
vid Uppsala universitet
Läs abstract
Bilden och texten: En studie av ljusets och seendets pedagogik
Varför blev du intresserad av ämnet?
– Frågan om bilders och texters samverkan, eller ibland brist på samverkan, har förföljt migunder så lång tid att jag glömt när det började. Det är nog närmast en livslång undran över hurkommunikation mellan och genom skrifter och bilder fungerar. Från målningar i medeltidakyrkvalv, skolvärldens illustrerade läroböcker, reklamvärldens bildrika material till de politiskavalaffischerna. Kort sagt: hur fungerar det?
Vad handlar avhandlingen om?
– Avhandlingen handlar om hur bilder och texter i samverkan har använts i olikaundervisningsmedel och hur den har format olika föreställningar, i första hand under tiden mellan18421962. Den bild- och textsamverkan som då användes aktualiseras nu på nytt genom de nyamedier som förmedlar bilder och texter till oss, exempelvis genom tillgången till i internet och detsamspel mellan bild och text som där utvecklas.
Vilka är de viktigaste resultaten?
– Det viktigaste resultatet är att visa hur bildmediet kan användas i olika former av påverkan ochatt detta förhållande är en del av literacyfrågan. Bilder ingår många gånger i vår föreställningom verkligheten men skolan ger ofta en summarisk träning i bildens olika möjligheter.
Vad överraskade dig?
– Det mycket tydliga sambandet mellan den tidiga (18801910) åskådningsundervisningen,helordsmetoden och bild, läs-skriv metoderna som visar en överraskande likhet med LudwigWittgensteins arbeten.
Vem har nytta av dina resultat?
Förhoppningsvis både de som arbetar med literacyfrågor och de som på olika vis arbetarmed bildämnet, kanske kan mina resultat stärka bildämnets ställning i utbildningen.