Hoppa till sidinnehåll

Intervjuer inom kategori "Lärarprofessionen"

Visar sida 1 av 17

Välj typ av innehåll inom kategori "Lärarprofessionen":

Visa alla Intervjuer

Argumentation och åsiktsrelativism ger filosofilärare problem

11 februari
Lärare och elever talar om argumentation på olika sätt i ämnet filosofi. För lärarna är det ett tankeredskap, medan många elever snarare ser det som ett sätt att övertyga och vinna debatter. Det säger Olle Uppenberg som forskat om ämnesdidaktiska problem och begrepp i filosofiämnet.

Stora skillnader i blivande grundlärares kunskaper om bråk

2024-10-14
Skillnaderna mellan lärarstudenters förståelse av bråk efter att de har gått igenom lärarutbildningen är stora, visar Anne Tossavainens avhandling. "Det var också överraskande, och oroande, att studenterna inte kunde upptäcka vissa helt orimliga svar som de gav till sina lösningar", säger hon.

Tekniken förändrade undervisningen under pandemin

2024-09-24
I sin avhandling har Sara Mörtsell undersökt vad som hände med undervisningen i skolan när pandemin slog till. Resultaten visar att förmågan att hantera oförutsägbara händelser är en viktig kompetens som behövs vid sidan av "digital kompetens", konstaterar hon.

Den psykosociala arbetsmiljön påverkar lärares vilja att stanna i yrket

2024-09-24
Den viktigaste friskfaktorn för att lärare ska arbeta kvar är en god arbetsmiljö, visar en ny avhandling. "Effekten av ett bra arbetsmiljöarbete på skolan kan bidra till att man lättare kan behålla lärare eller kanske till och med attrahera lärare", säger forskaren Jeffrey Casely-Hayford.
1 2 17