Hoppa till sidinnehåll

Intervjuer inom kategori "Föräldrar"

Visar sida 1 av 13

Så kan föräldrar och lärare främja barns språk-, läs- och skrivutveckling

28 januari
Inte bara lärare utan även föräldrar har stor påverkan när det gäller barns språk-, läs- och skrivutveckling under åren i förskola och förskoleklass. Det visar Annika Axelssons avhandling som innehåller konkreta rekommendationer till föräldrar och lärare.

Fördjupad förståelse för åskådare kan förebygga mobbning

2024-08-19
Det krävs många olika åtgärder för att motverka mobbning i skolan, visar en avhandling av Nathaniel Oliver Iotti. Bland annat är en uppfostran där föräldrarna uppmuntrar och stödjer barnen att själva reflektera och ta ställning, förbunden med de motivationsprofiler som fick åskådare att försvara den mobbade.

Oro inför skolkontakter hos föräldrar med intellektuell funktionsnedsättning

2024-02-28
Föräldrar med intellektuell funktionsnedsättning upplever en oro för att bli anmälda till socialtjänsten. Det behövs trygga rum där föräldrar inte behöver dölja sin funktionsnedsättning, bland annat vid skolkontakter, visar socionomen och socialpedagogen Ida Runge i sin forskning.

Viktigt att hitta balans för elever vid idrottsprofilerade skolor

2022-07-04
Stöd från såväl föräldrar, skola som lärare är grundläggande för att lyckas kombinera studier med idrott. Lika viktigt är elevens egen förmåga att skapa strukturer och hitta balans, visar Joni Kuokkanens forskning om elever på idrottsprofilerade skolor i Finland.
1 2 13