Didaktik i folkkonst handlar om spelregler, spelrum, samspel och spatialitet i spannet mellan tradition och improvisation. Det visar Mari Rorgemoens avhandling.
– Hantverkskunskaper har en manifest karaktär, vilket innebär att kunskapen är synlig för läraren. Läraren kan direkt se vad studenten inte förstått, säger Anna Ekström, som har undersökt hur studenters lärande inom textilhantverk.
- Pedagoger tillägnar sig musikpedagogisk definitionsmakt genom att utveckla egna musikpedagogiska teorier. Detta sker genom problemlösning i egna praktiker, vilket förutsätter ett såväl kritiskt som kreativt tänkande, säger forskaren Mats Uddholm, som studerat pedagogers musikpedagogiska begreppsapparat.
Vad är drivkraften i ett skapande arbete? Det har forskaren Sie von Gegerfelt Kronberg undersökt i sin avhandling. – Skolan behöver ge självtillit och ge eleverna möjlighet och utveckla sin kunskap, säger hon.
Ungdomar kopplar tydliga estetiska aspekter till sina slöjdalster. Det visar Esko Mäkelä i sin avhandling Slöjd som berättelse om skolungdom och estetiska perspektiv . Estetiska lärprocesser är så mycket mer än sinnesförnimmelse, hävdar han.
Musikinlärning på förskolan handlar i huvudsak om att utveckla språket, inte att synliggöra musiken. Det konstaterar Johanna Still i sin avhandling Musikalisk lärandemiljö planerade musikaktiviteter med småbarn i daghem .
Kan en clown göra skillnad i klassrummet?I avhandlingen "Karneval i klassrum - Kunskap på hjul. En studie av elevers möten med clown analyserade med narrativ metod och poetisk etnografi" har Birgitta Silfver undersökt vilken betydelse mötet med clowner kan få för elever i grundskolan.
Uppmaningar om att unga tjejer ska ta plats lägger ett tungt ansvar på individen. Det menarCecilia Björck som i sin avhandling Claiming space: discourses on gender, popular music, andsocial change har undersökt utmaningar med att öka antalet tjejer inom populärmusik.
Trots att bilder och seende har stor betydelse för vår definition av verkligheten har bildämnet enförhållandevis undanskymd roll i undervisningen. Det menar Olle Jonsson som skrivit avhandlingen"Bilden och texten: En studie av ljusets och seendets pedagogik".
Under arbetet med avhandlingen "Att peka ut det osynliga i rörelse: En didaktisk studie av taktart imusik" förvånades Cecilia Wallerstedt av de starka uppfattningar att musik ska finnas i skolan baraför att det är roligt. En inställning som hon inte upplevde hos barnen. - De verkade väldigt intresserade och utmanade.
Musikundervisning på fritiden kan vara invandrade föräldrars sätt att rusta barnen för enframtid i Sverige och kompensera brister i skolan. Den visar Ylva Hofvander Trulsson i sinavhandling Musikaliskt lärande som social konstruktion. Musikens och ursprungets betydelse förföräldrar med utländsk bakgrund .
Vilket förhållningssätt lärare har i sin undervisning får konsekvenser både för elevernas lärande och för deras upplevelse av undervisningen. Peter Hasselskog har i sin avhandling, Slöjdlärares förhållningssätt i undervisningen, sett en stor variation mellan lärarna inom slöjdundervisningen. Men resultaten är relevanta för alla lärare oavsett ämne, menar han.