Hoppa till sidinnehåll

Intervjuer inom kategori "Autismspektrumtillstånd (AST)"

Visar sida 1 av 2

Välj typ av innehåll inom kategori "Autismspektrumtillstånd (AST)":

Visa alla Intervjuer
Kamilla Klefbeck.

Kompetensutveckling – viktiga faktorer för lärare i grundsärskolan

2022-06-21
Kompetensutveckling för lärare i grundsärskolan gynnas av faktorer som kollaborativt arbete och distansering till den egna undervisningsverksamheten genom videobaserad granskning. Det visar Kamilla Klefbecks avhandling.
John Hasslinger

Neurofeedback kan öka inlärningsförmågan hos unga med adhd

2022-05-26
Neurofeedback, att få återkoppling på vad som händer i hjärnan i realtid, kan dämpa symptom och öka inlärningsförmågan hos unga med adhd. John Hasslingers forskningsresultat tyder på att metoden kan ha potential för lite äldre och motiverade ungdomar.

Lyhört bemötande får elever med autism att delta i läs- och skrivundervisning

2021-09-15
Ett lyhört bemötande som rymmer både bekräftelse och utmaningar kan få elever med diagnos inom autismspektrum att delta i literacypraktiker, vilket skapar möjlighet till lärande. Det visar Stina Gårlins forskning om läs- och skrivpraktiker i en resursskola.

Tungt ansvar för föräldrar till barn med NPF-diagnos

2021-06-10
Barn med adhd- och autismdiagnoser som har resursstarka föräldrar har störst chans att få det stöd de behöver, konstaterar Emma Laurin. Hennes avhandling visar att föräldrar till barn med neuropsykiatriska diagnoser tvingas bära ett tungt individuellt ansvar för barnens skolgång.

Möjligt att identifiera psykisk ohälsa hos förskolebarn

2019-02-18
Det är fullt möjligt att identifiera psykisk ohälsa i form av beteendeproblematik hos små förskolebarn. Berit Gustafsson pekar på beteendeproblem i kombination med hyperaktivitet som en stor riskfaktor.