Hoppa till sidinnehåll
Didaktik

Fördjupad kunskap viktigt i yrkesutbildningar

Publicerad: 2013-04-29
Moa Duvarci Engman
Skribent: Moa Duvarci Engman

Elevernas kunskaper från tidigare erfarenheter fyller en viktig funktion i de tekniska yrkesutbildningarna. Det visar Nina Kilbrinks avhandling om hur tidigare kunskaper är nödvändigt i ett föränderligt samhälle med en snabb teknisk utveckling.

Nina Kilbrink
Nina Kilbrink

Född 1974
i Grebbestad

Disputerade 2013-03-15
vid Karlstads universitet

Avhandling

Lära för framtiden: Transfer i teknisk yrkesutbildning

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Efter att jag läst till gymnasielärare i språk halkade jag in på teknik och började fundera på vad lärande av olika typer av ämnen innebär. Hur lär man sig på djupet, och vad är viktigt att lära sig i ett ämne där utvecklingen går väldigt snabbt?

Vad handlar avhandlingen om?

– Jag har intervjuat lärare, elever och handledare vid en yrkesutbildning inom industri- och energiprogrammet. Ett fokus har varit transfer i relation till teknisk kunskap, alltså hur kunskap man har sedan tidigare påverkar och kan utvecklas vid lärande av nya saker. Det blir särskilt tydligt inom teknik där utvecklingen sker så snabbt.

– Eleverna kan exempelvis lära sig på en typ av maskiner i skolan men när de kommer ut i arbetspraktik ska de kanske arbeta med en helt annan typ av maskin, och det kräver kunskap på ett djupare plan.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Att kunskap behöver hämtas från flera olika arenor. Både skolan och arbetsplatserna är viktiga men även kunskaper från ett fritidsintresse, exempelvis crossmotorcyklar skulle kunna utnyttjas i undervisningen i syfte att förankra och fördjupa ny kunskap. Ett annat resultat var att eleverna pekade på vikten att få se och lära från fler arbetsplatser, inte bara en praktikplats som de hade i dag.

– Ytterligare ett resultat var att integrering av teori och praktik sker i ett tydligt samband och att det här finns en utvecklingspotential. Att exempelvis läsa om väderkvarnens historia och att därefter bygga en modell av en väderkvarn fördjupar inte kunskapen om hur väderkvarnen fungerar. Det måste till teori, ett steg till.

Vad överraskade dig?

– En positiv överraskning var att yrkesutbildningen i den här skolan faktiskt har bra och nära kontakt med arbetlivet. Det finns en bild av att samarbetet parterna emellan inte är särskilt bra, men det stämmer alltså inte här. En annan överraskning var att de här eleverna som är hälften av tiden i skola respektive praktik efterfrågade mer teori och mer tid i skolan.

Vem har nytta av dina resultat?

– Skolledning, lärare och handledare inom gymnasiala tekniska yrkesutbildningar men också andra ämnen. Min avhandling visar framför allt att det är viktigt att koppla in flera arenor och sammanhang i lärandet.

Susanne Sawander

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Yrkesutbildning för vuxna

Undervisar du vuxna på ett yrkesprogram? Varmt välkommen till Skolportens konferens som ger dig den senaste forskningen inom området, praktiska verktyg för undervisningen och möjligheten att utvecklas i din yrkesroll. Välj om du vill delta på plats i Stockholm 14 maj eller digitalt på webbkonferensen mellan 21 maj-11 juni.
Läs mer och boka
Vux
14 maj

Andraspråksutveckling i förskolan

I den här kursen som leds av Anniqa Sandell Ring får du konkreta verktyg för att stärka din kunskap om andraspråksutveckling i förskolan. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i 6 månader. Pris 749 kr ex. moms. Vi erbjuder rabatter för grupper. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Linnea Malmsten och Stina Hedlund

"Skolans ansvar slutar inte vid skolgårdsstaketet längre"

2013-03-28
Genom en IKT-aktivitet på fritids kunde fritidspedagogerna Stina Hedlund och Linnea Malmsten skapa en möjlighet för barnen att samtala om och förstå den digitala världen bättre. Barns och ungdomars sociala kultur på internet är en stor del av deras liv – och det är viktigt att ge dem kunskap och verktyg om den, menar de.

Success against the Odds: Educational pathways of disadvantaged second-generation Turks in France and the Netherlands

2013-04-18
Författarna till denna artikel analyserar de strukturer och mekanismer som gjort pedagogisk framgång möjlig för missgynnade elever med turkisk etnisk bakgrund i Frankrike och Nederländerna.

The relevance of class in education policy and research – The case of Sweden's vocational education

2013-02-06
I sin artikel diskuterar Mattias Nylund relevansen av klass i utbildningspolitik och forskning när det gäller gymnasieskolans yrkesutbildning i Sverige.

UR Samtiden: Inspirerande matematik – Vilka elever behöver särskilt stöd i matte?

2014-03-28
Vad behöver man tänka på när man har en elev med särskilda behov i klassrummet? Inkludering, socialt och didaktiskt, är särskilt viktigt. Helena Roos, lärare vid Linnéuniversitetets speciallärarprogram, berättar (webb-tv).
Mikaela Högskog och Ulrika Hjertzell

IUP-lektioner ger ökat fokus och mer glädje

2014-03-19
Större delaktighet från eleverna och lättare att fånga upp elever i behov av stöd i ett tidigt skede. Fördelarna med att arbeta med IUP-lektioner är många, menar författarna till en ny utvecklingsartikel.
Mikael Loikkanen

Hur IT kan användas i slöjdundervisningen

2013-11-14
Slöjdläraren Mikael Loikkanens utvecklingsartikel handlar om hur han integrerat IT i sin undervisning. ”Det har blivit ett mer interaktivt arbetssätt. Förr använde man mer loggböcker, men nu kan text, bilder och film användas på ett helt annat sätt än tidigare”, säger han.

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev

Prenumerera på Skolportens nyhetsbrev!

Vi ger ut kostnadsfria nyhetsbrev dagligen, veckovis och månadsvis. Breven sammanfattar nyheter och forskning inom olika områden.