Hoppa till sidinnehåll
Didaktik

Fördjupad kunskap viktigt i yrkesutbildningar

Publicerad:2013-04-29
Moa Duvarci Engman
Skribent:Moa Duvarci Engman

Elevernas kunskaper från tidigare erfarenheter fyller en viktig funktion i de tekniska yrkesutbildningarna. Det visar Nina Kilbrinks avhandling om hur tidigare kunskaper är nödvändigt i ett föränderligt samhälle med en snabb teknisk utveckling.

Nina Kilbrink
Nina Kilbrink

Född 1974
i Grebbestad

Disputerade 2013-03-15
vid Karlstads universitet

Avhandling

Lära för framtiden: Transfer i teknisk yrkesutbildning

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Efter att jag läst till gymnasielärare i språk halkade jag in på teknik och började fundera på vad lärande av olika typer av ämnen innebär. Hur lär man sig på djupet, och vad är viktigt att lära sig i ett ämne där utvecklingen går väldigt snabbt?

Vad handlar avhandlingen om?

– Jag har intervjuat lärare, elever och handledare vid en yrkesutbildning inom industri- och energiprogrammet. Ett fokus har varit transfer i relation till teknisk kunskap, alltså hur kunskap man har sedan tidigare påverkar och kan utvecklas vid lärande av nya saker. Det blir särskilt tydligt inom teknik där utvecklingen sker så snabbt.

– Eleverna kan exempelvis lära sig på en typ av maskiner i skolan men när de kommer ut i arbetspraktik ska de kanske arbeta med en helt annan typ av maskin, och det kräver kunskap på ett djupare plan.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Att kunskap behöver hämtas från flera olika arenor. Både skolan och arbetsplatserna är viktiga men även kunskaper från ett fritidsintresse, exempelvis crossmotorcyklar skulle kunna utnyttjas i undervisningen i syfte att förankra och fördjupa ny kunskap. Ett annat resultat var att eleverna pekade på vikten att få se och lära från fler arbetsplatser, inte bara en praktikplats som de hade i dag.

– Ytterligare ett resultat var att integrering av teori och praktik sker i ett tydligt samband och att det här finns en utvecklingspotential. Att exempelvis läsa om väderkvarnens historia och att därefter bygga en modell av en väderkvarn fördjupar inte kunskapen om hur väderkvarnen fungerar. Det måste till teori, ett steg till.

Vad överraskade dig?

– En positiv överraskning var att yrkesutbildningen i den här skolan faktiskt har bra och nära kontakt med arbetlivet. Det finns en bild av att samarbetet parterna emellan inte är särskilt bra, men det stämmer alltså inte här. En annan överraskning var att de här eleverna som är hälften av tiden i skola respektive praktik efterfrågade mer teori och mer tid i skolan.

Vem har nytta av dina resultat?

– Skolledning, lärare och handledare inom gymnasiala tekniska yrkesutbildningar men också andra ämnen. Min avhandling visar framför allt att det är viktigt att koppla in flera arenor och sammanhang i lärandet.

Susanne Sawander

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Företagsekonomi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i företagsekonomi! Konferensen berör bland annat: Gy25 – vad ändras och varför?, att undervisa i företagsekonomi med ett brett hållbarhetsperspektiv, att kommunicera hållbarhet, undervisning i entreprenörskap – hur och varför? Delta på plats i Stockholm 21 november eller via webbkonferensen 28 november–20 december! Sommarerbjudande: 15% rabatt på din bokning när du anger rabattkod SOMMAR i bokningsformuläret!
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
21 nov

Rättssäker betygssättning

Förbättra din förmåga att sätta likvärdiga och rättssäkra betyg genom en handfast kurs som leds av betygsexperterna Per Måhl och Bo Sundblad. Tillgång till kursen i 6 månader och kursintyg ingår! KAMPANJPRIS: 599 kr t.o.m. 15 augusti.
Mer info
Åk 4–Vux
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev