Hoppa till sidinnehåll
Didaktik

Föräldrastödsprogram på internet gav goda resultat

Publicerad:2014-10-09
Uppdaterad:2014-10-13
John Miller
Skribent:John Miller
Jens Högström

Född 1978
i Stockholm

Disputerade 2014-06-04
vid Karolinska Institutet

Avhandling

Efficacy and predictors of outcome in parent training interventions for children with conduct problems

Det finns bra metoder för att hjälpa familjer med mycket konflikter mellan föräldrar och barn, men stora geografiska avstånd kan göra det svårt för alla att ta del av föräldrastödsprogram. Jens Högströms avhandling visar att en internetbaserad version kan ge nästan lika goda resultat.

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Jag har jobbat några år som psykolog inom barn- och ungdomspsykiatrin på en enhet som tog emot familjer där det fanns mycket konflikter och aggressivitet mellan föräldrar och barn. Det finns ett stort behov av intervention och behandling, men för små resurser att ta emot familjer.

– Jag ville ta reda på om det fanns möjlighet att förmedla insatser till fler familjer och kom då i kontakt med en forskargrupp som redan hade påbörjat utvärderingen av en internet-förmedlad föräldrautbildning.

Vad handlar avhandlingen om?

– Om hur ett föräldrastödsprogram som ges över internet fungerar. Programmet heter Komet och har funnits i ett antal år. Föräldrar kommer antingen till en mottagning och träffar en psykolog eller en socionom, eller så ges programmet i skolmiljö av lärare eller specialpedagoger. I studien prövar vi att lyfta över programmet till en webbplattform där de får ta del av ungefär samma innehåll.

– Jag har undersökt om interventionen fungerar bra på kort sikt genom att intervjua föräldrar direkt efteråt – men jag har även följt upp 18 månader efter att familjerna var klara med behandlingen, för att se om resultaten kvarstod. Dessutom har jag tittat på om det finns vissa familjer som behandlingen passar bättre eller sämre för.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Att det internetbaserade programmet, Internet-Komet, fungerar bra på kort sikt direkt efter insatsen. Föräldrarna rapporterade att barnen hade 25 till 30 procents mindre utagerande och aggressiva beteenden och så många som 75 procent av familjerna hade fått en kliniskt relevant förbättring av bråk och aggressivitet hemma.

– Flertalet av föräldrarna angav att de använde mer positiva föräldrastrategier som uppmuntran och mindre negativa föräldrastrategier som exempelvis tjat. När jag följde upp efter 18 månader kunde jag se att bråk och aggressivitet hemma hade minskat ytterligare. Behandlingen fungerade lika bra för barn mellan tre till sju år som för barn som var mellan åtta och tolv år.

Vad överraskade dig?

– Att programmet fungerade så pass bra – resultaten var något svagare än när Komet ges i grupp, men det var en ganska försumbar skillnad. Det är överraskande med tanke på att den tid som varje behandlare ägnade åt respektive familj var begränsad i jämförelse med den tid som går åt när man träffar familjer i grupp varje vecka.

– Det var också överraskande att deltagarna i stor utsträckning tog del av innehållet på hemsidan tillsammans. Det vanliga vid gruppträffar är att det är en förälder som deltar. Man kan tänka att det har bidragit till de goda resultaten.

Vem har nytta av dina resultat?

– Det kan gynna många familjer som kan ta del av föräldrastödsinsatser tidigare än de annars haft möjlighet till. Hela vårdapparaten kan spara resurser på att ge intervention till många utan att det tar så mycket av psykologers, lärares och socialarbetares arbetstid. Då kan man lägga mer tid på de familjer som har mer komplexa problem.

Åsa Lasson

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Fritidshem

Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari–4 mars. Läs mer och boka via skolporten.se!
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025

Arbeta mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan

NY KURS HOS SKOLPORTEN! En kurs för lärare och övrig personal i grundskolan som behandlar hedersrelaterat våld och förtryck i skolsammanhang. Du lär dig att identifiera hedersrelaterade beteenden, arbeta förebyggande och hjälpa utsatta elever att komma ur sin situation. Kursledare är Issis Melin.
Läs mer och boka
Åk F–9
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev