Föråldrad syn på distanslärande
Disputerade 2017-02-16
vid Umeå universitet
From blended learning to learning onlife. ICTs, time and access in higher education
Sättet att se på distanslärande är föråldrat. Det menar Anders Norberg som i sin avhandling fördjupat sig i hur teknikutvecklingen kan bidra till ökad tillgänglighet till utbildning.
Varför blev du intresserad av ämnet?
– Jag har länge jobbat med tillgänglighet till utbildning i norra Sverige, bland annat med uppbyggnaden av Campus Skellefteå, och blev allt mer intresserad av hur informations- och kommunikationsteknik, IKT, kan bidra till ökad tillgänglighet.
Vad handlar avhandlingen om?
– Om möjligheten till olika kombinationer av tid och plats för att åstadkomma tillgänglighet till utbildning. Jag ville se hur informations- och kommunikationsteknik kan bli naturligt i all utbildning. Man brukar prata om ”blended learning” och jag har undersökt hur det uppfattas i Europa jämfört med USA och hur det kan användas för regional utveckling. Dessutom har jag gjort två försök att designa utbildningar.
Vilka är de viktigaste resultaten?
– Det viktigaste är nog att sättet att se på distanslärande är föråldrat. Ett av mina designförsök gjorde jag på lärcentret i Arvidsjaur där vi kombinerat en globalt tillgänglig kurs med upplägget i en klassisk skandinavisk studiecirkel. Med en blandning av synkront studiearbete som sker samtidigt i en lärande grupp, till exempel en videokonferens, och asynkrona verktyg, som att göra studieuppgifter när det passar, så framträder en helt annan värld.
– Det har funnits en hel del idéer om att IKT är till för att flytta utbildningen från center till periferi, att man ska växla mellan klassrum och online-miljön, men jag tror inte det är en särskilt framkomlig väg för att förstå IKT:s roll i utbildning. Det är viktigare att tänka ur ett tids- och processperspektiv istället för ett platsrelaterat perspektiv, och på vilka verktyg som underlättar processen. Med lite kreativt tänkande skulle det gå att göra utbildning mycket mer tillgänglig än vad som sker nu.
Vad överraskade dig?
– Att såväl amerikanska som europeiska universitetslärare pratar mycket om ”blended learning”, men inte europeiska forskare. Det hänger nog ihop med att europeiska lärare läser amerikansk litteratur. I Europa är det framför allt data- och systemvetare som sysslar med ”blended learning” och det finns väldigt lite forskning i pedagogisk miljö.
Vem har nytta av dina resultat?
– Universitet som vill göra utbildning mer tillgänglig. Det går att designa mer tillgänglig utbildning om man vill, utan de dramatiska kostnader som det ofta pratas om.