Fokus på praktiska erfarenheter i lärarutbildningen
Född 1970
Bor i Vasa, Finland
Disputerade 2016-10-21
vid Åbo Akademi
Becoming and being a language teacher: evolving cognitions in the transition from student to teacher
Blivande lärare prioriterar praktiska erfarenheter på bekostnad av kollaborativt lärande och teori. Marina Bendtsen konstaterar att lärarstudenter behöver få större möjlighet att utvecklas tillsammans med andra.
Varför blev du intresserad av ämnet?
– Jag jobbar inom lärarutbildningen där man gör en mängd utvärderingar varje år. Jag har reflekterat över hur olika studenter kan uppfatta olika lärtillfällen. Hur de ser på en uppgift, en föreläsning eller på handledning.
– Jag blev intresserad av att veta mer om hur lärarstuderande tänker kring lärarblivande och läraryrket. Forskningen lyfter fram att det även sker mycket lärande i arbetslivet, speciellt i övergångsfasen mellan utbildning och arbete. Därför ville jag följa med studenterna vidare ut i arbetslivet.
Vad handlar avhandlingen om?
– Om lärarprofessionalisering och lärarblivande. Jag har följt en grupp språklärare i tre olika faser. Den första fasen är när de inleder sin lärarutbildning, den andra efter att de har avslutat sin utbildning och den tredje efter ett par års arbete som lärare. Jag tittar på hur de uppfattar läraryrket, hur de ser på lärarblivande och hur dessa synsätt förändras över tiden.
Vilka är de viktigaste resultaten?
– Att praktiken anses ha en central roll i utbildningen. De blivande lärarna lägger stor vikt på praktiska och erfarenhetsbaserade lärandeformer. Samtidigt betyder det att teorin får en mer undanskymd roll och detsamma gäller för mer kollaborativa arbetsformer.
– Studien accentuerar behovet av att bredda synen på lärande och lärarblivande och se till att de blivande lärarna får möjlighet att utvecklas tillsammans med andra, både inom lärarutbildningen och på fältet. Att ta in relevant aktuell forskningslitteratur kan också ge nya perspektiv och idéer.
Vad överraskade dig?
– Hur synen på yrket förändrades över tid. Under utbildningen och just efter utbildningen, var det väldigt mycket fokus på uppgifter som är kopplade till klassrummet. När lärarna sedan började jobba lyfte de fram mer icke-synliga aspekter av yrket som handlar om hur man utvecklar sin lärarroll, hanterar olika krav, sätter gränser och prioriterar. Det är också ett tecken på att det händer mycket efter lärarutbildningen och att lärarna behöver stöd också under denna fas.
Vem har nytta av dina resultat?
– Lärarutbildare, lärare och lärarstuderande. Men även olika aktörer som arrangerar fortbildning för lärare. Jag tänker också att skolledare har nytta av resultaten eftersom de ska ta emot nya lärare och skapa förutsättningar för deras lärande.