Fokus på konsert i ensembleundervisningen
Född 1971
i Stockholm
Disputerade 2015-09-16
vid Lunds universitet
Mellan klassrum och scen – en studie av ensembleundervisning på gymnasieskolans estetiska program
Ensembleundervisningen i gymnasiet har ett tydligt mål – den avslutande konserten. Det medför att elever som har svårt att konkurrera på scen riskerar att hamna utanför. ”Jag är förvånad över att inte fler lärare reflekterar över detta,” säger Karl Asp som skrivit en avhandling i ämnet.
Varför blev du intresserad av ämnet?
– Jag har arbetat som musiklärare i många år, både på grund- gymnasie- och kulturskola. Det har fått mig att fundera kring musiklärares val av innehåll och upplägg i sin undervisning.
Vad handlar avhandlingen om?
– Om musiklärarares val av innehåll och upplägg av gymnasieskolans ensembleundervisning. Avhandlingen bygger på fokusgruppsamtal med cirka 20 musiklärare från olika skolor i Stockholmsområdet. Lärarna har där resonerat kring frågor om vad de fokuserar på i sin undervisning och hur de ser på läroplanens styrdokument. Jag har även gjort observationsstudier hos tre ensemblelärare under en termin.
Vilka är de viktigaste resultaten?
– Att konserten är ett självklart nav och mål i ensembleundervisningen. Siktet är också inställt på att konserten så långt som möjligt ska efterlikna en ”riktig” konsert. Det här får olika konsekvenser, en är att traditionella könsroller befästs i undervisningen. Men också att elever som har svårt att konkurrera på scen trängs undan. Lärarna försöker visserligen introducera annat i undervisningen men i praktiken prioriteras konserten eftersom både lärare och elever tycker att den är viktig och rolig. Därmed finns det helt enkelt inte tid för färdighetsutveckling och fördjupning kring konstnärliga aspekter i undervisningen.
Vad överraskade dig?
– Att så få lärare reflekterar över att undervisningens fokus på konserter och vilka konsekvenser det får. Jag trodde att fler skulle uttrycka vilja att fördjupa och bredda undervisningen genom att föra in andra frågor men de lärare som deltog i studien är mycket nöjda med sin undervisning.
Vem har nytta av dina resultat?
– Musiklärare förstås. Men även skolpolitiker, tjänstepersoner och forskare. Alla som är intresserade av estetisk undervisning.