Fler former av ordning i svenska klassrum
Född 1983
i Dachau, Tyskland
Disputerade 2015-06-04
vid Mittuniversitetet
Ska dörren vara öppen? Disciplin i klassrummet i Sverige och Tyskland
Hur skiljer sig synen på ordning och reda i klassrummet mellan Sverige och Tyskland? Den frågan har Jakob Billmayer undersökt och fram träder två olika kulturer. I Tyskland gäller katederundervisning medan skolan i Sverige har fler alternativ till ordning i klassen.
Varför blev du intresserad av ämnet?
– Jag är född i Tyskland men fick lära mig svenska redan som barn och har alltid haft ett intresse för de båda ländernas likheter och skillnader. Skolan är platsen där ett samhälle reproduceras och när jag fick möjlighet att doktorera ville jag studera skillnaden vad gäller synen på disciplin och ordning i svenska respektive tyska skolan.
Vad handlar avhandlingen om?
– Det är en jämförelse av regler och disciplin i Sverige och Tyskland och hur man håller ordning och reda i klassrummet. Jag har observerat fyra lärare i fyra skolor i Tyskland, samt två lärare i en skola i Sverige och följt deras undervisning i en vecka. Jag har främst tittat på vad eleverna får och inte får göra, när de blir tillsagda och liknande. Därutöver har jag studerat filmer och tv-serier från olika epoker som handlar om skolan i de båda länderna. Den svenska filmen var ”Hets” samt tv-serierna ”Lära för livet” och ”Klass 9A”.
Vilka är de viktigaste resultaten?
– I Tyskland fann jag bara en form av ordning som enklast sammanfattas med katederundervisning. Den här enda bilden återspeglas också i samtliga filmer och tv-serier från Tyskland. I Sverige däremot framträder två olika typer av ordning: den klassiska katederundervisningen, precis som i Tyskland, men också en öppnare form av ordning med utrymme för individuellt arbete, elevansvar och till och med bedömningar av eleverna själva. De här båda bilderna bekräftas också i filmer och tv-serier. I ”Hets” och ”Lära för livet” står den onda läraren för den hårda disciplinen medan den snälla läraren för en friare undervisning. I serien ”Klass 9A” är lärarrollerna de motsatta, superlärarna som lyckas kör med katederundervisning och de som misslyckats har tillåtit för mycket frihet.
Vad överraskade dig?
– Jag hade inte förväntat mig att finna två så tydliga men olika bilder av ordning i den svenska skolan, vilket också befästs i filmerna och tv-serierna.
Vem har nytta av dina resultat?
– Jag hoppas att de kan vara till stöd för diskussion och reflektion kring vilken typ av ordning man som lärare och skolpersonal själv eftersträvar.