Estetiken utvecklande för idrotten
Estetiska omdömen spelar stor roll i idrotten. Bland annat bidrar de till att utveckla aktiviteten. Det är en av slutsatserna i Ninitha Maivorsdotters avhandling ”Idrottsutövandets estetik: en narrativ studie om meningsskapande och lärande”.
Född 1966
i Partille
Disputerade 2012-01-27
vid Örebro universitet
Idrottsutövandets estetik: En narrativ studie av meningsskapande och lärande
Varför blev du intresserad av ämnet?
– Jag har en lite ovanlig ingång till idrottsforskning eftersom jag är litteraturvetare i botten. Jag hamnade i biblioteket på idrottshögskolan och jag fascinerades av idrottsutövarnas starka berättelser.
Vad handlar avhandlingen om?
– Det är i första hand en teoretisk och metodutvecklande avhandling som handlar om den estetiska upplevelsen i idrottsutövande. Det övergripande syftet är att utveckla redskap för att förstå och undersöka meningsskapande och lärande i idrottsutövning. Jag har bland annat samlat in berättelser skrivna av idrottslärarstudenter om deras upplevelse av idrott, jag har använt en självbiografi skriven av författaren och tillika långdistanslöparen Haruki Murakami samt en text om att åka skridskor av författaren Jenny Diski.
Vad innebär den estetiska upplevelsen när man talar om idrott?
– Det är att uppmärksamma ett fullkomnande av idrottande eller när man är på väg bort från ett fullkomnande. Exempelvis kan att hjula med raka ben upplevas som en rörelse på väg mot fullkomning. Hjulande bör ske med raka ben för att vara estetisk tilltalande enligt en viss idrottslig norm. På samma sätt kan hjulande med krumma ben upplevas som en rörelse bort från fullkomning. De estetiska omdömen vi använder för att beskriva handlingen – som både glädje och frustration – kan vara närvarande parallellt på ett sätt som leder idrottsutövandet vidare.
Vilka är de viktigaste resultaten?
– Jag vill visa hur den estetiska upplevelsen är meningsfull i idrottsutövandets lust till idrott och en viktig faktor i lärandet. I avhandlingen utvecklar jag sätt att förstå och undersöka lärande i idrottsutövning som en komplex process, där känslor och förnimmelser har stor roll tillsammans med sociala, kulturella, historiska, fysiska och mentala faktorer.
Vad överraskade dig?
– Att man i så hög grad kommunicerade estetiska omdömen. Och att de estetiska omdömena är så användbara i vårt dagliga liv, som ett sätt att ta oss vidare i olika idrottsliga aktiviteter.
Vem har nytta av dina resultat?
– Min förhoppning är att avhandlingen ska vara till nytta för dem som är intresserade av att förstå de mer subtila och känslomässiga aspekterna av lärande i idrottsutövning.
Lotta Nylander