Hoppa till sidinnehåll
Didaktik

Epileptisk aktivitet kan orsaka språkproblem

Publicerad:2010-04-08
Uppdaterad:2012-03-28
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

Epileptisk aktivitet i hjärnan kan ligga bakom språksvårigheter hos barn. Det visar Gunilla Rejnö-Habte Selassies avhandling Speech and language dysfunction in childhood epilepsy and epileptiform EEG activity . En slutsats är att EEG-undersökningar och medicinering oftare bör övervägas.

Gunilla Rejnö-Habte Selassie

Född 1947
i Borås

Disputerade
2010-03-26

vid Göteborgs universitet med avhandlingen:

Avhandling

Speech and language dysfunction in childhood epilepsy and epileptiform EEG activity

Varför blev du intresserad av ämnet?

– I mitt arbete som barnlogoped på Drottnings Silvias barn- och ungdomssjukhus har jag träffat många barn vars språksvårigheter, trots stora insatser, inte löst sig. Det väckte intresset för att titta på vilka eventuella andra problem som kan ligga bakom dessa språkproblem.

Vad handlar avhandlingen om?

– Om vilka tilläggsproblem som barn med stora språksvårigheter har. Under arbetets gång upptäckte vi att epilepsi (med anfall) och epileptisk aktivitet i hjärnan utan anfall var vanligare hos dessa barn än hos barn i allmänhet. Det ledde till nya studier av sambandet mellan språkstörning och epilepsi. Totalt ingick 60 barn med något av dessa tillstånd i studien som genomfördes i samarbete mellan logoped, barnneurolog och neuropsykolog.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Huvudfyndet var att epilepsi och epileptisk aktivitet är vanligare hos barn med grava språksvårigheter än hos barn i allmänhet. Det finns tidigare internationella studier som pekar på detta men det har inte uppmärksammats tillräckligt. Epilepsi och epileptisk aktivitet är alltså något man bör leta efter när man söker förklaringen till svårare former av språksvårigheter hos barn. Barn med olika former av epilepsi undersöktes också, och hos dessa var uttryckssvårigheter vanliga. Svårigheterna var störst hos dem med epileptisk aktivitet i hjärnans språkområden i vänster hjärnhalva. Uppföljning av hur tal, språk och övrig kognitiv förmåga utvecklats hos barn som hade haft långsam språkutveckling eller förlust av språk, så kallad epileptisk afasi, visade att de flesta, som nu var skolbarn och unga vuxna, fortfarande hade språkliga svårigheter. En slutsats är alltså att det behövs en ny diagnosbeteckning för barn med långsam språkutveckling och epileptisk aktivitet. Våra resultat visar också att man större utsträckning bör överväga medicinering för att minska den epileptiska aktiviteten hos de här barnen.

Vad överraskade dig?

– Att gruppen av barn med epilepsi och epileptisk aktivitet var så tydlig bland barn med språkproblem. Den vanligaste orsaken till språkliga problem anses vara ärftlighet, men procentandelen med epilepsi och epileptisk aktivitet var mycket högre än vi trott.

Vem har nytta av dina resultat?

– Förhoppningsvis föräldrar och barn med språksvårigheter. Men också logopeder och barnneurologer som lättare kan förorda EEG-undersökningar där man mäter hjärnans elektriska aktivitet. Kanske kan resultaten även hjälpa skolpersonal att förstå de här barnen bättre.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolbibliotek

Välkommen till Skolportens konferens för dig som leder eller arbetar i Skolbibliotek! Delta på plats i Stockholm eller digitalt via webbkonferensen. Ta del av den senaste forskningen och utvecklas i din yrkesroll. Missa inte att boka till bästa pris redan idag!
Läs mer och boka
Åk F–Vux
6–7 maj 2025

Högläsning i förskolan

I den här kursen med kursledare Ann S. Pihlgren får du handfast information om hur högläsningsstunderna kan bli så språkutvecklande som möjligt, och ett viktigt nav som förskolans undervisning kan kretsa runt. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr ex. moms!
Läs mer och boka
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev