Engelska sänker motivationen att lära fler språk
Att använda engelska som ett stöd i studierna av ett tredje språk försvårar inlärningen av det nya språket. Jämförelsen med engelskan kan göra att eleverna tappar motivationen, säger Alastair Henry som skrivit avhandlingen L3 motivation.
Född i Kendal, UK
Disputerade 12-03-16
Göteborgs Universitet
L3 Motivation
Varför blev du intresserad av ämnet?
– När jag som engelsktalande skulle lära mig svenska brottades jag med motivationen, så jag hade ett personligt intresse för ämnet. Ett annat skäl är att det ur ett internationellt perspektiv är ovanligt att läsa två främmande språk i skolan, som man gör i Sverige. Det finns heller inte särskilt mycket forskning om inlärning av ett tredje språk.
Vad handlar avhandlingen om?
– Om hur engelska påverkar motivationen för att läsa ett tredje språk. Avhandlingen består av fyra delstudier. Dels undersöker jag grundskolelevers motivationsbanor från årskurs 4 till årskurs 9, dels effekter av andraspråket engelska på grundskole- och gymnasieelevers motivation för att lära sig ett tredje språk.
Vilka är de viktigaste resultaten?
– Att engelska har en negativ påverkan på motivationen för att lära ett tredje språk. När man studerar moderna språk finns ord och fraser som liknar engelska och lärarna uppmuntrar ofta eleverna att utnyttja sina kunskaper i engelska när de läser ett tredje språk. Men användningen av engelska innebär att elevernas engelskspråkiga självbild blir kognitivt aktiv under lektionen.
Vad innebär att den engelskspråkiga självbilden blir aktiv?
– Självbilden speglar vår föreställning om vår identitet nu och i framtiden; som elever, som föräldrar, lärare etc. Bilden av oss själva som någon som kommer att behärska ett tredje språk blir lidande om vi använder engelska för att lära oss ett tredje språk. Glappet mellan vår bild av oss själva som någon som behärskar det tredje språket och bilden av den engelskspråkiga självbilden blir för stor. Vilket naturligtvis påverkar motivationen.
– Jag upptäckte också att elever som var framgångsrika i att lära sig ett tredje språk har utvecklat strategier för att bortse från engelskan. Det är strategier som lärare skulle kunna använda i undervisningen av tredje språk.
Vad överraskade dig?
– Vi vet sedan tidigare att engelskan har en negativ påverkan på motivationen för att lära sig ytterligare ett språk men det är inte något man kunnat bevisa, men det gör jag nu.
Vem har nytta av dina resultat?
– Lärare och elever som upplever frustration i sin språkinlärning.
Lotta Nylander