Elevers delaktighet i skolan påverkar mobbning
Skolors sociala struktur påverkar graden av mobbning. Låg delaktighet bland eleverna ger mer mobbning och även sämre betyg. Det har Björn Ahlström kommit fram till i sin avhandling Bullying and social objectives: A study of prerequisites for success in Swedish schools .
Född 1972
Disputerade
2009-11-13
vid Umeå universitet
Bullying and social objectives: A study of prerequisites for success in Swedish schools
Varför blev du intresserad av ämnet?
– Jag visste tidigt att jag skulle hålla på med skolfrågor och sociala mål, sedan jag skrev min d-uppsats om manlig socialisation i klassrummet. Senare kom jag med i Olof Johanssons projekt vid Umeå Universitet, Struktur, Kultur och Ledarskap, som studerade förutsättningar för skolframgång. Där fick jag ansvaret för elevfrågorna, och avhandlingen blev en naturlig fortsättning av det arbetet.
Vad handlar avhandlingen om?
– Den är skriven i fyra artiklar. En handlar om ett mätinstrument som ska motsvara betyg och mäta i hur hög grad elever når sociala mål. Den andra handlar om en jämförelse mellan fyra skolor där jag har undersökt vad det är för struktur, kultur och ledarskap som gör att det är lägre grad av mobbning. Vad finns det för samarbetskultur på de skolorna? I skolor där det är låg grad av mobbning har man till exempel kamratstödjare, och det är ofta lite mindre skolor. I den tredje artikeln har jag har jämfört åtta skolor med mycket respektive lite mobbning. I skolor med lite mobbning har rektor sagt att de har faktiskt har problem med mobbning på skolan. Att de jobbar mycket med frågan, men inte har kommit till rätta med mobbningen helt. I skolor med mycket mobbning har rektor istället antingen banaliserat frågan och sagt att ”det väl inte är värre här än någon annanstans”, eller också har man helt enkelt nekat till att man har problem med mobbning.
– I den fjärde artikeln har jag studerat 24 skolor i 12 kommuner där eleverna upplever hög respektive låg grad av delaktighet. I de skolor där eleverna kände hög delaktighet har de utvecklats mycket mer både akademiskt, de har bättre betyg och socialt, det finns mindre mobbning. Där eleverna kände låg delaktighet fanns det mera mobbning, sämre social utveckling och man hade också sämre betyg.
Vilka är de viktigaste resultaten?
– Jag har studerat mobbning i ett organisationsperspektiv. Istället för att titta på mobbare och offer som man brukar göra, har jag studerat vad det finns i organisationens kultur, struktur och ledarskap som kan förhindra mobbning
Vad överraskade dig?
– Att det var så tydliga skillnader mellan skolorna. Det trodde jag inte att det skulle vara.
Vem har nytta av dina resultat?
– Rektorer, lärare, alla som arbetar i skolan i stort sett
Ann Runesdotter Carlsson