Elever växer av korttidsstudier utomlands
Född 1970
i Umeå
Disputerade 2014-10-03
vid Umeå universitet
Meeting the other and oneself. Experience and learning in international, upper secondary sojourns
En kortare studietid utomlands har stor betydelse för gymnasieelevers personliga utveckling. De förvärvar en vidare syn på både sig själv och omvärlden som kan vara avgörande för deras vidare karriär. Det visar Åsa Karlsson Perez studie om korttidsutbyten i gymnasiet.
Varför blev du intresserad av ämnet?
– Jag tror att det var genom mitt arbete som språklärare på gymnasiet. Här mötte man ibland elever som studerat utomlands en längre eller kortare tid och det var så tydligt hur mycket det utvecklade eleverna. Men det var också ett slags tyst kunskap som inte togs med i beräkningen vad gäller bedömning eller ens samtal kring lärande.
Vad handlar avhandlingen om?
– Om vad är det är för slags lärande som sker i internationella skolutbyten. Jag har intervjuat 17 före detta gymnasieelever från Sverige och Chile som för fem år sedan deltog i korttidsutbyte mellan två och fyra veckor i Chile respektive Sverige. Jag har i djupintervjuer låtit eleverna berätta hur den här tiden påverkat dem på olika plan.
Vilka är de viktigaste resultaten?
– Att elevers erfarenheter av internationella utbyten handlar om väldigt mycket mer än språkutveckling, vilket ofta är det som främst lyfts fram. Dessa elever växer som individer och får erfarenheter som påverkar deras livsval vad gäller såväl yrkesutbildning som syn på omvärldsfrågor. Det fanns elever som före utbytet aldrig vågat drömma om ett arbete utomlands men som nu jobbade internationellt och menade att korttidsutbytet varit avgörande för deras karriär. Resultaten var genomgående och oberoende nationalitet och tidigare erfarenheter av resor utomlands.
Vad överraskade dig?
– Att det var så tydligt att även dessa korta studievistelser, i vissa fall på bara ett par veckor, ger så många positiva effekter. När man talar om effekter av studier utomlands menar man ofta utbyten på flera månader eller ett år, min forskning visar att även kortare utbyten har stor betydelse för elevers utveckling.
Vem har nytta av dina resultat?
– Jag hoppas att resultaten kan vara stöd lärare och skolledare när de ska fatta beslut i dessa frågor. För forskningen fyller min studie ett tomrum. Det finns nästan ingen tidigare forskning om detta på grundskolenivå.
Susanne Sawander