Elever har svårt att använda matematik i slöjden
Född 1956
Bor i Göteborg
Disputerade 2023-04-14
vid Åbo Akademi
Elevers matematiska utmaningar i slöjd. Ämnesöverskridande lärande via handens arbete
Elever har stora svårigheter att använda matematik i slöjdämnet. Det konstaterar Åsa Hjelm, som efterlyser mer ämnesövergripande undervisning i de båda ämnena.
Varför blev du intresserad av ämnet?
– Jag är slöjdlärare i grunden och när jag började arbeta år 1985 insåg jag att eleverna inte förstod hur mycket matematik som ryms inom slöjdämnet. För dem var slöjden enbart praktiskt, något som gjordes med händerna. Det här väckte ett intresse som så småningom ledde mig in på forskarbanan.
Vad handlar avhandlingen om?
– Om elevers matematiska utmaningar i slöjden. Syftet med avhandlingen är att fördjupa kunskapen om hur elever använder matematiken i slöjden för att stödja sitt lärandet i ämnet. Avhandlingen bygger på en sju veckor lång observationsstudie i en klass i årskurs fem i ämnena matematik samt textilslöjd. Elever och lärare har även fört dagbok kring frågor som vad de gjort på lektionerna, om problem de stött på och hur de löst dem.
Vilka är de viktigaste resultaten?
– Att väldigt många elever har stora problem med matematiken i slöjden, de förstår helt enkelt inte hur de ska lösa ganska enkla matematiska problem som uppstår när de behöver mäta och räkna ut något. Inte sällan beror det på att eleverna inte vet eller förstår hur de ska använda linjal eller måttband, exempelvis att mäta med måttband från rätt håll. Allt det här får till följd att moment som kräver någon form av matematisk uträkning tar väldigt lång tid, ibland flera lektioner.
– Ett tydligt resultat är också att eleverna kommunicerar mycket med varandra i slöjdämnet. Inte bara verbalt utan med mimik och kroppsspråk, de reflekterar och löser problem tillsammans. Det här är intressant, för eleverna själva har en bild av att de mest arbetar individuellt i slöjden.
– En slutsats jag drar är att det finns både behov, men också stora förutsättningar, för mer ämnesövergripande undervisning i slöjd och matematik. Många elever lär sig via händerna, och att integrera matematikundervisningen mer i slöjdämnet skulle gynna alla elever.
Vad överraskade dig?
– Framför allt hur stora svårigheter eleverna hade att lösa matematiska moment i slöjden.
Vem har nytta av dina resultat?
– Jag tänker att alla lärare kan ha nytta av resultaten, men framför allt lärare i matematik och slöjd. Men även skolledare, skolpolitiker och andra beslutsfattare. I förlängningen hoppas jag att resultaten kommer eleverna till nytta.