Elever från låg samhällsklass mindre omtyckta av lärare
Elever från lägre samhällsklass är ofta mindre omtyckta av både lärare och jämnåriga. De löper större risk att utveckla ohälsa i vuxen ålder, visar Masuma Novak i sin avhandling ”Social inequity in health. Explanation from a life course and gender perspective”. Lärare bör vara medvetna om hur de förhåller sig till klasskillnader, menar hon.
Född 1972
i Dhaka, Bangladesh,
Disputerade
2010-03-12
vid Umeå universitet med avhandlingen:
Social inequity in health: Explanation from a life course and gender perspective
Varför blev du intresserad av ämnet?
Där jag är född och uppvuxen, i Dhaka i Bangladesh, behöver man inte forska för att se att de fattiga har sämre hälsa. Den ojämlika fördelningen av resurser är väldigt tydlig. Själv fick jag upp ögonen när en jämnårig ficka, som arbetade i mitt föräldrahem, påpekade det orättvisa i att hon och jag hade så olika framtidsutsikter. Jag bestämde mig för att arbeta för att förbättra villkoren, särskilt för fattiga kvinnor.
Jag kom till Sverige i ett samarbete mellan Umeå universitet och organisationen BRAC, där jag arbetade. Jag blev intresserad av de ojämlikheter i hälsa som finns i här, trots att det ser ut som om det inte finns några klasskillnader.
Vad handlar avhandlingen om?
Om ojämlikheter i hälsa och livsstil mellan olika socioekonomiska grupper. Den utgår från en uppföljning av alla barn i Luleå födda 1965. De har följts till 30 års ålder.
Vilka är de viktigaste resultaten?
– När de var 16 år fanns inga klassbundna skillnader i fråga om övervikt eller värk i rygg och nacke. Fler flickor rökte, men inte heller det var kopplat till socioekonomisk bakgrund. Men när de var 30 var klasskillnaderna tydliga. Ryggsmärta, övervikt och rökning var vanligast bland personer i lägre samhälls.
Lärarna hade fått svara på hur omtyckt varje enskild elev var, av lärare och av kamrater. Här såg jag ett väldigt tydligt mönster! Det var mer vanligt bland elever från lägre samhällsklass att vara mindre omtyckt. De eleverna gick mer sällan vidare till högre utbildning. Utbildning är en nyckel till framtida hälsa, varje år i skolan spelar roll.
Vad överraskade dig?
Att det finns så tydliga klasskillnader i hur barn uppfattas i de svenska skolor vi undersökte.
Vem har nytta av dina resultat?
Politiker, som kan besluta om särskilda satsningar för att hjälpa barn från lägre social bakgrund att lyckas i skolan och gå vidare till högre utbildning och bättre jobb.
För lärarna är det bra att bli medvetna om att de påverkas av elevers klassbakgrund. Deras förhållningssätt till eleverna har stor betydelse i det långa loppet. Barn med lägre social bakgrund kan behöva extra stöd för att lyckas.