Hoppa till sidinnehåll
Grundskola 1-6

Egna värderingar färgar bilden av lärarrollen

Publicerad:2014-06-10
John Miller
Skribent:John Miller
Susanne Westman

Disputerade 2014-03-21
vid Luleå tekniska universitet

Avhandling

Ambiguities and Intertwinings in Teachers’ Work : Existential dimensions in the midst of experience and global trends

Existentiella dimensioner är ständigt närvarande i lärarnas arbete. Ibland krockar de egna värderingarna med yttre krav kring standardisering och mätningar, visar Susanne Westman i sin avhandling kring om lärares syn på sin egen roll.

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Jag har arbetat länge som både lärare och lärarutbildare och har många gånger reagerat på hur lärararbetet beskrivs i den allmänna debatten. Enligt mina erfarenheter är yrket väldigt komplext. Men det är i regel en väldigt förenklad bild som förmedlas där lärares egna perspektiv ofta underskattas.

Vad handlar avhandlingen om?

– Jag har utforskat lärares arbete utifrån ett existentiellt perspektiv. Hur de upplever sitt arbete och förhåller sig till ett förändrat uppdrag och förändrade krav i kölvattnet av globalisering och standardiseringar.

– Avhandlingen som består av tre empiriska studier och en teoretisk, börjar med en mer generell bild för att sedan rikta särskilt fokus på förskollärare. Jag har bland annat intervjuat lärare, låtit dem själva dokumentera i ord och bild berätta om sin upplevelse av lärarrollen.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Min studie visar att lärares arbete utgörs av mångtydigheter och sammanflätningar av olika slag. Det handlar framför allt om alla olika dimensioner av att vara lärare och hur de påverkas av villkor och förändringar som sker inom utbildningssektorn idag. Det framkom tydligt att lärare upplever sitt arbete mer mångfacetterat än vad den gängse bilden visar.

– Många lärare betonar att arbetet som lärare har sin grund i den egna närvaron, relationer och förkroppsligade erfarenheter av lärande. Dessa aspekter kan ibland krocka med krav på standardiseringar som jämförelser och mätning. Ett tydligt resultat är hur lärare försöker hitta helheten i detta och hur mycket lärarnas och samhällets syn på människan och världen påverkar lärarnas arbete.

Vad överraskade dig?

– Att kontrollen var så framträdande i många lärares vardag. Det handlade både om att kontrollera elever socialt i klassrummet men också om att få kontroll av det administrativa arbetet. Många lärare kände sig även kontrollerade av yttre faktorer. En positiv överraskning var att se allt fantastiskt utvecklingsarbete som pågår på många i skolor.

Vem har nytta av dina resultat?

– Jag hoppas de kan vara till nytta för lärare som en hjälp att reflektera över sin egen yrkesroll. Men även lärarutbildare och förskolechefer och rektorer.

Susanne Sawander

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Fritidshem

Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari–4 mars. Läs mer och boka via skolporten.se!
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025

Arbeta mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan

NY KURS HOS SKOLPORTEN! En kurs för lärare och övrig personal i grundskolan som behandlar hedersrelaterat våld och förtryck i skolsammanhang. Du lär dig att identifiera hedersrelaterade beteenden, arbeta förebyggande och hjälpa utsatta elever att komma ur sin situation. Kursledare är Issis Melin.
Läs mer och boka
Åk F–9
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev