Egen identitet viktig i SFI-undervisningen
Född 1970
i Umeå
Disputerade 2014-12-05
vid Umeå universitet
Skriftbruk i vardagsliv och sfi-utbildning. En studie av fem kurdiska sfi-studerandes skriftbrukshistoria och skriftpraktiker
Den egna identiteten är starkt kopplad till vad SFI-studerande lär sig. Men fokus i SFI-undervisningen ligger ibland mer på att få de studerande att klara proven än att fånga deras intressen och behov. Det visar Annika Norlund Shaswar i sin avhandling.
Varför blev du intresserad av ämnet?
– Jag har arbetat som lärare i svenska som andraspråk och även inom SFI och där väcktes funderingar kring betydelsen av de studerandes egna läs- och skriverfarenheter och hur de kan tillgodogöra sig undervisningen.
Vad handlar avhandlingen om?
– Om hur sambanden ser ut mellan vad SFI-studerande läser och skriver i sin vardag jämfört med vad de får göra inom SFI-utbildningen. Jag har intervjuat och följt fem SFI-studerande och frågat dem vad de läst och skrivit tidigare i livet och vad de läser och skriver i dag.
Vilka är de viktigaste resultaten?
– Att de studerandes identitet och syn på sig själva är starkt kopplad till deras lärande. När de själva känner att de vill och behöver lära sig något ökar motivationen. En studerande har exempelvis inte det minsta intresse av att lära sig svenska och gör heller inte det men kan å andra sidan en rad andra språk. En annan av de studerande är arbetssökande och får därigenom starka incitament att lära sig svenska.
– Ett annat tydligt resultat är att SFI-studerandes egna erfarenheter och identitet i mångt osynliggörs i klassrummet. En kvinna som har arbetat som fysiklärare i sitt hemland tycker att det känns både obekvämt och konstigt att studera tillsammans med personer som inte har någon tidigare utbildning.
– Proven styr under vissa delar av utbildningen vad de studerande får lära sig och då finns heller inte mycket utrymme att fånga upp frågor och ämnen som eleverna själva lyfter. Ett exempel är när en studerande ställer en fråga kring hur man skriver textmeddelanden med mobiltelefonen men läraren vill att de studerande ska inrikta sig på att skriva så att de kan få ett godkänt resultat på SFI-provet.
Vad överraskade dig?
– Att undervisningen ibland är så fokuserad på vad eleverna skriver och läser i klassrummet och då till så liten del fångar upp erfarenheter av läsande och skrivande som de studerande har med sig från sitt vardagsliv.
Vem har nytta av dina resultat?
– Förhoppningsvis lärare i svenska som andraspråk och på SFI men även lärarutbildare. Jag tänker att studien kan vara en ögonöppnare för att bättre dra nytta av studerandes egna erfarenheter och vilka liv de lever utanför klassrummet.
Susanne Sawander