Diskussioner med klasskamrater viktiga för lärandet
Född 1973
i Örebro
Disputerade 2014-03-27
vid Uppsala universitet
Elevers lärande i argumentativa diskussioner om hållbar utveckling
Komplexiteten i elevernas argument ökar när de får diskutera med sina klasskamrater och de får även möjlighet att använda sina kunskaper från olika områden, visar Karin Rudsbergs forskning.
Varför blev du intresserad av ämnet?
– Först och främst är jag lärare och intresserad av hållbar utveckling. När jag som lärare hade diskussioner med eleverna undrade jag alltid vad de får med sig, om de lär sig något och får använda sina kunskaper.
Vad handlar avhandlingen om?
– Om elevers lärprocesser när de deltar i argumentativa diskussioner om hållbar utveckling och sociovetenskapliga dilemman. Den handlar om olika aspekter av elevers lärande och vilken funktion lärarens handlingar har för elevers lärprocesser.
– Jag har även undersökt vilken betydelse klasskamraterna har för elevens lärande och elevens roll för hur den gemensamma diskussionen fortskrider. Hur eleverna tar andra elevers argument vidare i diskussionen och hur de exempelvis bygger vidare på argumenten eller kritiserar dem. Och slutligen har jag undersökt elevers individuella lärandeprocesser vad gäller både kunskapsinnehåll och formulerandet av argument.
Vilka är de viktigaste resultaten?
– Att klasskamraterna är viktiga för elevernas individuella lärande, eleverna utvecklar och tar andras argument vidare. Mina resultat visar att eleverna, i diskussioner med andra elever, använder sina tidigare kunskaper i nya situationer. Resultaten visar också att mötet med läraren är viktigt för elevers lärande. Genom att läraren ger samtalen olika riktningar kan han eller hon uppmärksamma eleverna på vad som är relevant i en undervisningssituation och guida eleverna i deras lärande.
– Jag kunde se att eleverna använder sina kunskaper från många olika områden i sina diskussioner och att deras kunskap på så sätt vävs samman från de olika områdena. Resultaten visar även att komplexiteten i elevernas argument ökade och att kvaliteten ökade som ett resultat av att de deltog i diskussionen.
Vad överraskade dig?
– Tidigare forskning visar att lärares stora farhågor är att eleverna inte lär sig något och risken är att man som lärare inte vill lägga tid på diskussioner eftersom det tar tid från inlärningen av faktakunskaper. Men mina resultat visar att komplexiteten i elevernas argument ökar i och med diskussioner – och det här är en utveckling som man kan se under en lektion. Eleverna visar dessutom tydligt att de intar ett kritiskt förhållningssätt till information från olika källor.
Vem har nytta av dina resultat?
– Jag vill bidra till forskningsfältet om både hållbar utveckling och naturvetenskaplig didaktisk forskning. Min förhoppning är även att mina resultat kan vara till nytta för lärare i deras undervisning.